e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
This article deals with the presence of Brazilian governmental power through the creation of Moral and Civic Education (EMC) in Brazil and the National Commission of Morals and Citizenship (CNMC), the legitimating body of EMC and the possible resistances in the classroom context. Created as a discipline and educational practice, its main objective was to maintain «national traditions», in view of the formation of obedient and uncontested bodies of the political model adopted by the government. As object of study, two schools of Pernambuco ─ PE were chosen, a state known for its actions of resistance to authoritarian governments. In both, the ways in which power sought to establish itself and the mechanisms of reluctance of subjects to the imposed system were verified. The method adopted was oral history, through interviews with ex-students and former teachers of both institutions. Based on the analysis of their speeches, we sought to identify possible mechanisms used in the classroom to counteract the government’s imposition on the contents to be worked by EMC during the dictatorial period. In the end, it was perceived that, in a school context, power allowed or not greater resistance to the pedagogical model imposed from a given understanding of what was understood by morality and civility in the Brazilian society of that repressive moment.
Academia Brasileira de Letras (ABL). (2016). Pe. Fernando Bastos de Ávila (Biografia). Disponível na http://www.academia.org.br/academicos/fernando-bastos-de-avila-pe/biografia
Arquivo Público Estadual do Rio de Janeiro (APERJ). (2012). Catálogo de livros apreendidos 1933-1983. Fundo Polícias Políticas do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: APERJ. Disponível na APERJ: http://www.aperj.rj.gov.br/instpesq.htm
Da Silva Filho, N.G. (2010). O embate entre os movimentos sociais e o estado: a história de Pernambuco durante o Regime Militar (1964-1966). In X Encontro Nacional de História Oral. Testemunhos: história e política (s.p.). Universidade Federal de Pernambuco. Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Disponível na http://www.encontro2010.historiaoral.org.br
Decreto-Lei nº 869/1969. (1969). Dispõe sobre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades, dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. (69-09-15), 209-211.
Decreto nº 68.065/1971. (1971). Regulamenta o Decreto-Lei nº 869, de 12 de setembro de 1969, que dispõe sobre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. (71-01-15), 362.
Foucault, M. (2005). Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2005a). Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal.
Foucault, M. (2008). A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola.
Foucault, M. (2015). Ditos e escritos IV: Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Oliveira, V.J.V., & Barroso Filho, G. (2006). O ensino de Moral e Cívica na Escola Normal São Marcelino Champagnat, durante o período da ditadura militar. In Borba, R., & Botler, A. (Org.), Caderno de Trabalhos de Conclusão do Curso de Pedagogia: 2004.1 – 2004.2 – 2005.1 (pp. 1-21). Recife: Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco.
Orlandi, E.P. (2001). Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes.
Portelli, A. (1997). Tentando aprender um pouquinho. Algumas reflexões sobre a ética na História Oral. Projeto História. Revista do programa de estudos pós-graduados de história, 15, 13-49. Disponível na https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11215/8223
Portelli, A. (2010). História Oral e Poder. Mnemosine, 6(2), 2-13. Disponível na http://docs11.minhateca.com.br/194479774,BR,0,0,Comunicação.-História
Rocha, H. (2015). A Ditadura Militar (1964-1985) nas narrativas didáticas brasileiras. Espacio, Tiempo y Educación, 2(1), 97-120. Disponível na http://dx.doi.org/10.14516/ete.2015.002.001.006
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.