John Dewey’s experience theory: historical significance and relevance at contemporary pedagogical debate

Authors

  • Guillermo Ruiz Universidad de Buenos Aires – CONICET (Argentina) Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Keywords:

John Dewey, Experience theory, United States, education, pedagogy

Abstract

This paper focuses on the historical and contemporary validity that John Dewey’s experience theory has had at the United States pedagogy. We analyze the context in which Dewey has developed his theoretical approach. We also point out against whom opposed his educational proposal based on the concept of learning by doing. In order to do that, we fit his philosophy inside of pragmatism and, in particular, within the instrumentalism. Moreover, we highlight the historical significance to the pedagogy of the concepts developed by Dewey: activity and experience as well as the implications that they have had for institutionalized education. Finally, we argue some of the issues that are discussed by the contemporary pedagogical debate arising from the premises of the experience theory

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1957, 1992). Historia de la pedagogía. México, DF: Fondo de Cultura Económica.

Bloom, A. (1987). The closing of the American mind: How higher education has failed democracy and impoverished the souls of today’s students. New York: Simon and Schuster.

Bobbit, J. (1918). The Curriculum. Boston: Houghton Mifflin Company.

Bowles, S. y Gintis, H. (1986). La instrucción escolar en la América capitalista. México, DF: Siglo XXI.

Carr, W. (1995). «Educación y democracia: ante el desafío postmoderno». En AAVV: Volver a pensar la educación. Madrid: Morata

Childs, J. (1959). Pragmatismo y educación. Buenos Aires: Nova.

Collins, R. (1979). The credential society, and historical sociology of education and stratification. New York: Academic Press [traducción al castellano: Collins, R. (1989). La sociedad credencialista. Sociología histórica de la educación y la estratificación. Madrid: Akal].

Dewey, J. (s/f). «School of To–morrow». En M.W., Vol. 1, páginas 205 a 404.

Dewey, J. (1970). Democracia y Educación. Buenos Aires: Losada.

Dewey, J. (1972). El niño y el programa escolar. Buenos Aires: Losada.

Dewey, J. (1967). Experiencia y Educación. Buenos Aires: Losada.

Dewey, J. (1910). How we think. Lexington, Mass: D.C. Heath.

Díaz Barriga, A. (1996). El currículo escolar. Surgimiento y perspectivas. Buenos Aires: Aique.

Egan, K. (2000). Mentes educadas. Cultura, instrumentos cognitivos y formas de comprensión. Barcelona: Paidós.

Gadotti, M. (2003). Historia de las ideas pedagógicas. México, DF: Siglo XXI.

Gimeno Sacristán, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.

Herbart, J. F. (s/f). Pedagogía general. Madrid: Espasa Calpe.

Jordan, J. A. y Santolaria, F. (1995). La educación moral, hoy. Cuestiones y perspectivas. Barcelona: EUB.

Luzuriaga, L. (1992). Antología Pedagógica. Buenos Aires: Losada.

Luzuriaga, L. (1997). Historia de la Educación y la Pedagogía. Buenos Aires: Losada.

Nassif, R. (1968). John Dewey: su pensamiento pedagógico. Buenos Aires: CEAL.

Nassif, R. (1958). Pedagogía General. Buenos Aires: Kapeluz.

Palacios, J. (1994). La cuestión escolar. Madrid: E. Laia.

Peirce, Ch. S. (2007). La fijación de las creencias. Cómo aclarar nuestras ideas. Oviedo: KRK.

Popkewitz, T. (2000). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.

Ruiz, G. (2007). De la planificación integral de la educación a la evaluación de la calidad de la educación. Tesis doctoral. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.

Seoane C., Javier B. (2009). Ecos de Dewey: a propósito de la relación entre educación, ciencia y democracia. Foro de Educación, 7(11), pp. 103-121.

U.S. Department of Education (1994). The Goals 2000: Educate America Act. Disponible en: gopher//gopher.ed.gov.:10001/11/initiatives/goals/legislation

U.S. Department of Education (1996). Goals 2000: Increasing student achievement through state and local initiatives. Office of Educational research and Improvement, Educational Resources Information Center (ERIC).

West, C. (1989). The American evasion of philosophy, a genealogy of pragmatism. Madison: University of Wisconsin Press.

Westbury, I. (1990). «Textbooks, textbooks publishers, and the quality of schooling». En Elliot, D. y Woodward, A. (Editors). Textbooks and schooling in the United States (89th yearbook). Chicago: National Society for the Study in Education; 1, 22.

Published

2013-01-01

How to Cite

John Dewey’s experience theory: historical significance and relevance at contemporary pedagogical debate. (2013). Foro De Educación, 11(15), 103-124. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Similar Articles

61-70 of 350

You may also start an advanced similarity search for this article.