The German school of Cartagena (1931-1944). Elites and ideology

Authors

  • Mª José Martínez Ruiz Funes Universidad de Murcia. España Author
  • Carmen Mª Cerdá Mondéjar Universidad de Murcia. ISEN Centro Universitario. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.666

Keywords:

Education, ideology, The German School of Cartagena

Abstract

The German School in Cartagena opened its doors in 1931 coinciding with the beginning of the second Spanish Republic. The support for secular education allowed projects such as those promoted by the consul Fricke Cartagena. Its privileged position in the harbor zone, an important commercial and strategic position allowed him to open this school at the Muralla del Mar, in small premises tailored for the purpose. Two years later, with the appointment of Adolf Hitler as Chancellor, which coincided with the electoral triumph of the Spanish Right, the school moved to its new location outside of the city. With the change in location and the installation of new facilities, in 1934 the school became an ideological school. These ideologies exalted the German nationality and the need to recover territories through a policy of expansion. The Cartagena school organized many feasts and celebrations, with all the social agencies, which praised the values of the German Nation and the twinning with the Spanish Nation. In subsequent years and up to 1937, the school had been steadily developing the number of pupils enrolled. In the second year of the Spanish Civil War, the school was taken over by the Republican side and the school supplies were confiscated. The school once again opened its doors at the end of the Spanish Civil War and remained open until the end of the Second World War, at which time it closed definitively. The German School in Cartagena reflects the ideological orientation of education and its different stages. The paper supports its arguments with archive documents, local press news and oral testimonies and existing literature on the topic ideology and education.

References

Ayala, J.A. (1978). Murcia y su huerta en la II República (1931-39). Murcia: Ed. Diputación Provincial de Murcia.

Brinkmann, D. (2014). La teoría de la transferencia cultural y la construcción de un referente cultural alemán en la España de entreguerras (1919-1936) (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Casal, F. (1947). Folklore cartagenero. Cartagena.

Castro, M. (2017). El Colegio Alemán de Bilbao hace Memoria de un siglo de Historia. El Correo, 17/02/2017 (Recuperado el 20 de abril de 2017 de http://www.elcorreo.com/bizkaia/201702/17/colegio-aleman-bilbao-hace 20170216231058.html)

Deutsche Schule. (1996). Colegio Alemán «San Alberto Magno», 75 Aniversario 1921-1996. Donostia: Deutsche Schule.

Díez Taboada, J.M., & García Antón, C. (1998). Estudios de literatura española de los siglos XIX y XX: homenaje a Juan María Díez Taboada. Madrid: CSIC.

Egea Bruno, P.M. (2009). Neutralidad, comercio y relaciones internacionales de España durante la Primera Guerra Mundial. Anales de Historia Contemporánea, 25, 349-371.

Egea Bruno, P.M. (2011). Cultura de resistencia y guerra civil en la base naval principal de la República. Cartagena (1936-1939). Diacronie, 7(3) Recuperado el 9 de diciembre de 2017, de http://journals.openedition.org/diacronie/3434.

Ferrer González, J. Mª. (2016). El Colegio Alemán de Madrid, Madrid Histórico, 60, 26-32.

Franco, F.J. (2014). Águilas sobre la muralla. Murcia: Ed. Asociación Memoria Histórica de Cartagena.

Franco, F.J. (2005). El cónsul Fricke y los intereses del III Reich en Cartagena. Cartagena Histórica 16, 2-21.

Fuentes Codera, M. (2013). Germanófilos y neutralistas: proyectos tradicionalistas y regeneracionistas para España (1914-1918). Ayer, 91(3), 63-92.

Giráldez Lomba, A. (2014). Vigo y su colonia alemana durante la Segunda Guerra Mundial. Vigo: Instituto de estudios vigueses.

González Castaño, J. (2009). Breve historia de la Región de Murcia. Murcia: Ed. Tres fronteras.

González, J., & Vilanou, C. (2005). Weimar en España: producción editorial y reformismo pedagógico. El caso de la editorial Labor (1925-1937). In Guereña, J. L. (Dir.), Manuales escolares en España, Portugal y América Latina (siglos XIX y XX) (pp. 87-108). Madrid: UNED.

de la Hera Martínez, J. (2002). La política cultural de Alemania en España en el período de entreguerras. Madrid: CSIC.

Hobsbawm, E. (2013a). La era del imperio, 1875-1914. Barcelona: Planeta.

Hobsbawm, E. (2013b). Un Tiempo de rupturas. Barcelona: Crítica.

Janué i Miret, M. (2008a). El análisis de las relaciones culturales hispano-alemanas en el siglo XX. Ayer, 69(1), 11-20.

Janué i Miret, M. (2008b). La cultura como instrumento de la influencia alemana. Ayer, 69(1), 21-45.

López Sánchez, J.M. (2003). Política cultural exterior alemana en España durante la República de Weimar. Cuadernos de Historia Contemporánea, 25, 235-253.

Luzuriaga, L. (1922). La escuela unificada. Madrid: Museo Pedagógico Nacional.

Martínez Carrión, J.M. (2002). Economía de la Región de Murcia. Murcia: Ed. Regional de Murcia.

Montero, F. (1990). Manual de Historia de España. Siglo XIX. Madrid: Historia16.

Montero, J. (2007). Para captar alemanes. La propaganda nazi en la Segunda República mediante películas (1933-1936). Comunicación y sociedad, 20(2), 111-13.

Núñez, C.E. (1992). La fuente de la riqueza. Educación y desarrollo económico en la España contemporánea. Madrid: Alizanza.

Rebok, S. (Ed.). (2010). Traspasar Fronteras. Un siglo de intercambio científico entre España y Alemania. Ein Jahrhndert Deutsch-Spanische Wissenschaftsbeziehungen. Über Grenzen Hinaus. Madrid: CSIC, Deutscher Akademischer Austausch Dienst.

Rodríguez Llopis, M. (1999). Historia de la Región de Murcia. Murcia: Ed. Regional de Murcia.

Seyfang, R. (1924). Die Deutschen Schulen in Spanien. Deustche Zeitung für Spanien, 194, 4-5.

Torres Martínez, J.C., Díez Taboada, J.M., & García Antón, C. (1998). Estudios de Literatura Española de los siglos XIX Y XX. Homenaje A Juan María Díez Taboada. Madrid: CSIC.

Tortella, T. (1997). Guía de fuentes sobre las inversiones extranjeras en España entre 1780 y 1914. Revista de Historia Económica-Journal of Iberian and Latin American Economic History, 15(3), 607-623.

Tortella, T. (2008). La inversión extranjera a través del Archivo del Banco de España (1916-1966). In Tascón Fernández, J. (Coord.), La inversión extranjera en España (pp. 49-85). Madrid: Minerva.

Vossler, K. (1929). Positivismo e idealismo en la lingüística y el lenguaje como creación y evolución. Madrid: Editorial Poblet.

Published

2018-07-01

How to Cite

The German school of Cartagena (1931-1944). Elites and ideology. (2018). Foro De Educación, 16(25), 27-47. https://doi.org/10.14516/fde.666

Similar Articles

31-40 of 341

You may also start an advanced similarity search for this article.