The monster’s role in audiovisual narrations intended for children. A cultural semiotic analysis through children drawings

Authors

  • Pedro Chacón Universidad de Granada. España Author
  • Xana Morales Universidad de Granada. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.003

Keywords:

art education, visual culture, cultural semiotics, children’s drawings, preschool education

Abstract

This research is based on the results of a pilot study that revealed the importance of the monster, as a character for children aged 5 to 6 years. It focuses on the analysis of this recurring archetypal figure that is produced as a contemporary visual cultural figure. For this purpose the methodology is divided into two distinct stages: The first analytically stage aims to delve into the meanings given to this figure over the last decades. The second empirical stage uses the children’s drawings, the unstructured interview and the cultural semiotics to discover how children interpret the role of this character in the stories or narratives. The result is a classification of basic categories, which may be the most important variants for this character. Then comparing these defined types with the drawings of 41 children of Childhood Education of the city of Granada. Based on these comparisons it becomes clear that not only is the monster a cultural symbol within the audio-visual field of particular children, but also that children so young are perfectly capable of assimilating the different roles it plays within a visual production and in auditory narratives.

References

Bal, M., & Bryson, N. (1991). Semiotics and art history. Art Bulletin, vol.73, n.2, pp. 174-208.

Berger, A. (2010). The objects of affection. Semiotics and consumer culture. New York: Palgrave.

Bukingham, D. (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.

Campbell, J. (1973). El Héroe de las mil caras: psicoánalisis del mito. Fondo de Cultura Economica, Mexico

Cooke, E. (1885 – 1886). Art teaching and Child Nature. Journal of education.

Duncum, P. (1993). Diez tipos de dibujo narrativo entre las obras pictóricas espontáneas de los niños. Visual Arts Research, Volumen I. núm. I (pp. 20-29).

Ferrés, J. (1996). Educar en la cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós.

Gámez Fuentes, J. M. (2007). Guía para ver y analizar Shrek. Madrid: Octaedro-Nau Llivres.

Gubern, R. (1974). Mensajes icónicos en la cultura de masas. Barcelona: Lumen.

Gubern, R., & Prat, J. (1978). Las raíces del miedo. Barcelona: Lumen.

Gutiérrez, R. (2005). Los estudios de caso: Una opción metodológica para investigar la educación artística, en Marín, R. (Ed.). Investigación en educación artística: Temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes visuales (pp. 152-174). Granada: Universidad de Granada.

Graves, R. (1979). Los mitos griegos. Madrid: Alianza.

Greimas, A. J. (1971). Semántica estructural: investigación metodológica. Madrid: Gredos

Haywood, J. (2004). Text, image, and bodily semiotics: Repositioning african american identity en Smith-Shank (Ed.). Semiotics and Visual Culture: Sights, Signs, and Significance (pp. 72-78). National Art Education Association.

Hall, S. (1999). Visual Culture: The Reader. London: Sage.

Hall, S. (2004). Codificación y descodificación en el discurso televisivo. Segovia, A., & Dader, J. L. (Trads.). CIC, Cuadernos de Información y Comunicación. n.9, pp.215-236.

Huertas, A. (2002). La audiencia investigada. Barcelona: Gedisa.

Karam, T. (2005). Introducción a la semiótica. Barcelona: Portal de la Comunicación, UAB (Universidad Autónoma de Barcelona). (http://www.portalcomunicacion.com/esp/pdf/aab_lec/18.pdf) (09-2012).

Kindler, A., & Darras, B. (1994). El contexto del desarrollo artístico: Emergencia y desarrollo de la imaginación pictórica en los primeros años de la infancia. Visual Arts Research, Volumen V.20, N.2 (pp. 1-13).

Leeming, D. (1976). Mithology. Dallas: Newsweek Books.

Lowenfeld, V. (1958). El niño y su arte. Buenos Aires: Kapelusz.

Padilla, M. (2002). Técnicas de persuasión en la televisión. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Propp, V. (2000). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.

Real Academia Española (2001). Diccionario de la Lengua Española (22a Ed.) [en línea] Madrid, Espasa-Calpe. (http://www.rae.es) (01-2013).

Read, H. (1982). Educación para el arte. Barcelona: Paidós.

Ricci, C. (1886). L’arte dei bambini. Bolonia.

Rocher, G. (1985). Introducción a la sociología general. Barcelona: Herder.

Rodríguez Herrero, V. (2012). Cine, sociología y antropología. La construcción social de la ficción cinematográfica. Gaceta de Antropología, 2012, 28 (1), Artículo 13.

Rose, G. (2001). Visual methodologies. London: Sage.

Rouma, G. (1919). El lenguaje gráfico del niño. Psicología del dibujo espontáneo de los niños. La Habana.

Sánchez Noriega, J. L. (1997). Crítica de la seducción mediática. Madrid: Tecnos.

Smith-Shank, D. (2004). What´s your sing? Searching for the semiotic self en Smith-Shank, D. (Ed.): Semiotics and Visual Culture: Sights, Signs, and Significance (pp. 1-4). National Art Education Association.

Sonesson, G. (1997). Semiótica de la cultura de la sociedad de imágenes. De la reproducción mecánica a la producción digital. Heterogénesis, n.20, pp.16-37.

Steinberg, R., & Kincheloe, J. L. (2000). Cultura infantil y multinacionales. Madrid: Morata.

Vázquez Medel, M. (2009). La semiótica de la cultura y la construcción del imaginario social. Entretextos: Revista Electrónica Semestral de Estudios Semióticos de la Cultura, pp. 11-13. Dedicado a: De recuerdos y no-memorias (II).

Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Barcelona: Robinbook.

Published

2024-10-11

Issue

Section

Studies

How to Cite

The monster’s role in audiovisual narrations intended for children. A cultural semiotic analysis through children drawings. (2024). Foro De Educación, 13(18), 51-68. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.003

Similar Articles

1-10 of 380

You may also start an advanced similarity search for this article.