e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
The notion of citizenship is one of the cornerstones of education. The article analyzes the various dimensions of citizenship from a pedagogical perspective in an attempt to define the contents and practices that have to be developed in educational institutions. In this sense, the first part focuses on the theoretical complexity of the concept itself and its evolution in Western societies, in an attempt to set the minimum principles that would define it in a global and interdependent world. In the second part, the article proposes the features, contents and practices that could articulate citizenship education as a process that permeates all educational activities and cannot be reduced or exclusively confused with evaluative dimension. In this sense, we propose that the teaching and learning of citizenship necessarily involve its practice and exercise at all stages of life and in all educational institutions, because, and in addition to the transmission of knowledge, it involves those institutions in the sense of articulating in the daily experience of those who intends to educate, the ethical principles that proclaims and teaches.
Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península.
Bárcena, F. (1997). El oficio de la ciudadanía. Introducción a la educación política. Barcelona: Paidós.
Bárcena, F. (2012). Pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación, 22(2), 25-57.
Bauman, Z. (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI.
Bauman, Z. (2004). La sociedad sitiada. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Bazin, H. (2005). Qu›est-ce qu›un travail en situation, Recuperado el 2 de septiembre de 2015, de http://www.recherche-ction.fr
Bazin, H. (2013). Les conditions d’une pensée politique de la culture. Les « tiers lieux » de la créativité territoriale au cœur d’un travail de la culture. Recuperado el 6 de septiembre de 2015, de http://www.recherche-ction.fr
Bolívar, A. (2009). Educación para la ciudadanía. Competencias básicas y equidad. REP, Revista Espaço Pedagógico, 16(2), 135-154.
Bolívar, A. (2011). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista internacional de educación para la justicia social, 1(1), 9-45
Bruckner, P. (2006). La vie bonne. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània.
Caride, J. A (2007): Derechos humanos y políticas educativas. Bordón, 59(2-3), 313-334.
Cortina, A. (1997). Valores universales y diversidad cultural en la tradición dialógica mediterránea. In Roque, Mª A. (Ed.), Identidades y conflicto de valores. Diversidad y mutación social en el Mediterráneo. Barcelona: Institut Català de la Mediterrània.
Cortina, A. (2010). Los valores de una ciudadanía activa. In Toro, B., & Tallane, A. (Coords.), Educación, valores y ciudadanía. Madrid: OEI, Fundación SM.
Delgado, M. (2011). El espacio público como ideología. Madrid: Catarata.
Fernández Buey, F. (2007). Utopías e ilusiones naturales. Madrid: Ediciones de Intervención cultural/El Viejo Topo.
Fernández, C., Fernández, P., & Alegre, L. (2007). Educación para la ciudadanía. Democracia, Capitalismo y Estado de Derecho. Madrid: Akal.
Freijeiro, M. (2005). Ciudadanía, derechos y bienestar: un análisis del modelo de ciudadanía de T. H. Marshall. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, 2, 63-100.
Gimeno Sacristán, J. (2001). La ciudadanía como metáfora de la educación. La inclusión educativa como metáfora del ciudadano. Docencia, 15, 12-21.
Gimeno Sacristán, J. (2012). Pensando el futuro de la educación. Una nueva escuela para el siglo XXII. In Jarauta, B., Imbernón, F. (coords.), Pensando en el futuro de la educación. Barcelona: Editorial Graó.
Giraldo-Zuloaga, G. A. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educ, 18(1), 76-92. doi: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.5.
González-Aguilar, F. (2012). Educación y ciudadanía: notas para la reflexión. En Pina, J. M., Ciudadanía y educación: Diálogos con Touraine. México D.F.: D.D.S. México.
Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona: Paidós.
Jellin, E. (2011). Los derechos como resultado de luchas históricas. Jellin, E., Caggiano, S., & Monbello, S., Por los derechos. Hombres y mujeres en la acción colectiva. Buenos Aires: Editorial Nueva Trilce.
Marshall, T. H., & Bottomore, T. (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza Editorial.
Mata, P., Ballesteros, B., & Gil, I. (Eds.). (2014). Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Contextos múltiples de socialización y aprendizaje. Un análisis desde la etnografía de la educación. Madrid: Traficantes de Sueños. http://www.uned.es/grupointer/aprendizaje_ciudadania_y_participacion_14.pdf
Meirieu, Fh. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Madrid: Octaedro.
Meirieu, Fh. (2010). Una llamada de atención. Carta a los mayores sobre los niños de hoy. Madrid: Ariel.
Mèlich, J. C. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de filosofía de la educación. Buenos Aires: Miño Dávila.
Naval, C., García, R., Puig, J. M., & Santos, M. A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91.
Procacci, G. (1999). Ciudadanos pobres, la ciudadanía social y la crisis de los estados del bienestar. In García, S., & Lukes, S. (comps.), Ciudadanía: justicia social, identidad y participación. Madrid: S. XXI.
Valcárcel, A. (2002). Ética para un mundo global. Una apuesta por el humanismo frente al fanatismo. Madrid: Ediciones Temas de Hoy.
Valcárcel, A. (2004). La política de las mujeres. Madrid: Ediciones Cátedra.
VV.AA. (2007). Documentos profesionalizadores. Definición de Educación Social. Barcelona: ASEDES. Recuperado el 19 de Julio de 2015, de http://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.