e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
One of the last decades’ central public policy in educational subjects in South America is the one that has teacher education as its object. This paper aims to analyze from a comparative perspective the reforms of initial teacher education policies in two particular South America’s countries: Chile and Uruguay, and the transformations that occurred in curricular subjects between the mid-1990s and the mid-2010s. of XXI century. To understand the regional and its local singularities in the global framework, a brief characterization of educational systems will be presented, a historicization of initial teacher education policies and their salient aspects, such as curricular, to finally establish some conclusions in relation to the circulation and transfer of global policies in tension with local recontextualization. This work is part of a research project that studies the that have occurred in teacher training in South America during the period 1990-2015 and, as mentioned, assumes an international comparative perspective. Data collection was done through various strategies. A survey of national and sub-national levels normative documents (resolutions, regulations, study plans) was carried out; official documents related to teacher training and / or the considered dimensions, such as circulars, publications, propositional documents; and international level documents: World Bank, OECD, UNESCO; research and academic productions related to teacher training both in Chile and Uruguay as well as in South America.
Agencia de Calidad de la Educación (sin fecha). Estudios sobre Formación Inicial Docente (FID) en Chile. Recuperado el 02 de agosto de 2020 de https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2131/mono-955.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile: Historia de un Proyecto. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
Ávalos, B. (2004). La formación docente inicial en Chile. Santiago de Chile: IECSAL.
Ávalos, B. (2014). La formación inicial docente en Chile: tensiones entre políticas de apoyo y control. Estudios Pedagógicos, XL(Número Especial 1), 11-28.
Barber, M., & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño para alcanzar sus objetivos. PREAL.
Barboza, O. (2010) Transformaciones en la formación y el perfeccionamiento de los docentes. En ANEP – CODICEN una transformación en marcha. Políticas instrumentadas por el CODICEN 2005-2009 (pp. 109-130). Montevideo: ANEP.
Bitar, S. (2011). Formación docente en Chile. Serie Documentos, 57. Chile, PREAL
Brenner, N., Peck, J., & Theodore, N. (2011). ¿Y después de la neoliberalización? Estrategias metodológicas para la investigación de las transformaciones regulatorias contemporáneas. Revista Urba. Artículos y notas de investigación / Articles and research notes, N 2011 NS01, 21-40.
Cafferatta, G., & Marrero, A. (2008). Educación, Estado y Política en Uruguay: del imaginario estatista al ascenso de los corporativismos (o la nostalgia de la hegemonía). Revista iberoamericana de educación, 48, 187-206.
Castro, R. (2017). La formación inicial docente en Chile: una parte de su historia y los desafíos de aprendizaje por competencias. Praxis educativa, 21(2).
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación (2006), Informe Final. Santiago. Recuperado el 29 de julio de 2020 de: http://www.opech.cl/bibliografico/doc_movest/informe_final_consejo_asesor2.pdf
Cox, C., Meckes, L., & Bascopé, M. (2011). La institucionalidad formadora de profesores en Chile en la década del 2000: Velocidad del mercado y parsimonia de las políticas. Pensamiento Educativo. 46, 205-245.
Darling-Hammond, L., Chung, R., & Felow, F. (2002). Variation in teacher preparation: How well do different pathways prepare teachers to teach? Journal of Teacher Education, 53(4), 286-302.
Domingo, R., & Patrón, R. (2010). Sistema Educativo Uruguayo. Aspectos relevantes de la Ley de Educación de 2008 en Notas Docentes. Departamento de Economía. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República. Montevideo: Udelar
Falabella, A., & De la Vega, F. (2016). Políticas de responsabilización por desempeño escolar: un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno. Revista Estudios Pedagógicos.
Federación Nacional de Profesores de Enseñanza Secundaria & Asociación de Funcionarios de la UTU (2005). Las reformas educativas en los países del cono sur. Uruguay: Observatorio Latinoamericano de Políticas Educativas (OLPEd).
Ferry, G. (2009). Pedagogía de la formación. Formación de Formadores. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas y Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Ferry, G. (1991). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. Ciudad de México, México: Paidós.
Informe Comisión sobre Formación Inicial Docente. Chile (2005). Santiago de Chile: Cepal.
Ingvarson, L. (2013). Estándares de egreso y certificación inicial docente: la experiencia internacional. Calidad de la educación, 38, 21-77.
Lanzaro, J. (2004). La reforma educativa en Uruguay (1995-2000): virtudes y problemas de una iniciativa heterodoxa. Santiago de Chile: Cepal.
Molinari, A. (2017). Tres historias de común inspiración: un estudio comparado sobre las políticas de formación docente inicial del cono sur. Journal of supranational policies of education, 6.
OCDE (2004). Revisión de políticas nacionales de educación: Chile. Paris.
OCDE (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. París: OCDE
Panel de expertos para una educación de calidad (2010). Informe final. Propuestas para fortalecer la profesión docente en el sistema escolar chileno. Santiago: Ministerio de Educación.
Ruffinelli Vargas, A. (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios Pedagógicos, XLII(4), 261-279. ISSN 0718-0705.
Tröhler, D., & Lenz, T. (comps.) (2015). Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global. Barcelona: Octaedro.
UNESCO (2017). La Formación Inicial Docente en Educación para la Ciudadanía en América Latina. Análisis comparado de seis casos nacionales. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).
Vázquez Olivera, M. G. (2015). La calidad de la educación. Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 60, 93-124.
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.