Hospital education in Argentina: between surviving and social commitment

Autores/as

  • Antonio García Álvarez Universidad de Buenos Aires. Argentina Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.005

Palabras clave:

hospital education, education right, diversity care, international and comparative perspective, Latin America

Resumen

This paper reflects outcomes of research comprising an area or type of education in a way unknown and generating interest today: classrooms and hospital schools. The study of this educational track in Argentina is limited to the specific context of child hospitals. Even though the aim is not idealizing Hospital Education model through the sequence of ideas contained, note that the historical example of survival and development offered by the Argentinian context can lead many contributions and suggestions for improvement in other national contexts that make up this educational track. Therefore, constituting Argentina one of most advanced countries in some dimensions related to educational care in hospitals, we have to present its prism of experience with an emphasis on purposes such as compensating, egalitarian fact and social risk minimization that this educational service for hospitalized children implies.

Referencias

Gallardo, M. T., Tayara, G. (2009a). Instituciones educativas hospitalarias y domiciliarias. En Zanga, A. M. (Coord.), Instituciones educativas de campo, cárcel, domicilio, frontera, hospital, isla, montaña y monte (49-59). Buenos Aires: Fundación Arcángel San Miguel.

Gallardo, M. T., Tayara, G. (2009b). Pedagogía Hospitalaria. Manual del curso sobre Pedagogía Hospitalaria de la Fundación Garrahan. Buenos Aires.

Grau, C., Ortiz, M. C. (2001). La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Archidona, Málaga: Aljibe.

Guillén, M., Mejía, A. (2002). Actuaciones educativas en aulas hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. Madrid: Narcea.

Gvirtz, S. (2008). Equidad y niveles intermedios de gobierno en los sistemas educativos. Un estudio de casos en la Argentina, Chile, Colombia y Perú. Buenos Aires: Aique.

Hernández, J. P. (1999). Organización y funcionamiento de las aulas hospitalarias. En Dirección Provincial de Educación de Madrid (Coord.), Libro de actas de las VII Jornadas de Pedagogía Hospitalaria (59-64). Madrid: M.E.C.

Heward, W. L. (1998). Niños excepcionales. Una introducción a la educación especial. Madrid: Prentice Hall.

Laín Entralgo, P. (1986). Ciencia, técnica y medicina. Madrid: Alianza.

Ley de Educación Nacional Nº 26.206 para la Argentina, de 14 de diciembre de 2006.

Lieutenant, C. (2006). La evolución de las escuelas hospitalarias: un camino por recorrer. Ponencia presentada en la VIII Jornada Nacional e Internacional de Pedagogía Hospitalaria, celebrada en Santiago de Chile, 22-23 de agosto.

López-Roig, S., Pastor, M. A. y Rodríguez-Marín, J. (1993). Afrontamiento, apoyo social, calidad de vida y enfermedad. Psicohema, 5 (suplemento), 349-372.

Migliavacca, A. (2011). La protesta docente en la década de 1990. Experiencias de organización sindical en la provincia de Buenos Aires. Buenos Aires: Jorge Baudino Editores.

Molinari, A. (2004). Constructivismo en educación. En Korn, F., De Asúa, M. (Comps.), Investigación social. Errores eruditos y otras consideraciones (53-72). Buenos Aires: Academia Nacional de Ciencias.

Molinari, A., Ruiz, G. (2006). Políticas Educativas y estructura académica del sistema educativo. Su organización inicial. Trabajo presentado en el VIII Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana. Contactos, cruces y luchas en la historia de la educación latinoamericana, celebrado en Buenos Aires, 30 de octubre a 2 de noviembre.

Morris, C. (1946). Signs, language and behaviour. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Ortiz, M. C. (1999). Formación de los profesionales del contexto hospitalario. Revista de currículum y formación del profesorado, 3, 105-120.

Oszlak, O. (1985). La formación del Estado argentino. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Paviglianiti, N. (1988). Diagnóstico de la administración central de la educación. Buenos Aires: Ministerio de Educación y Justicia de la Nación.

Quintana, J. M. (1984). Pedagogía Social. Madrid: Dykinson.

Romero, L. A. (2005). Breve historia contemporánea argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de la Argentina.

Ruiz, G., Molinari, A. (2009). Las definiciones en torno al rango de obligatoriedad en las reformas educativas: debates pedagógicos y cuestiones problemáticas para su implementación. Trabajo presentado en el XXVIII Congreso Internacional de la Asociación de Estudios Latinoamericanos LASA2009. Repensando las desigualdades, celebrado en Río de Janeiro, 11-14 de junio.

Tedesco, J. C., Braslavsky, C., Carciofi, R. (1983). El proyecto educativo autoritario: Argentina 1976-1983. Buenos Aires: FLACSO.

Trilla, J. (1998). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata.

VV.AA. Proyecto Escuela (2011). Escuelas Hospitalarias, 1, 2 y 3.

Publicado

2014-01-01

Cómo citar

Hospital education in Argentina: between surviving and social commitment. (2014). Foro De Educación, 12(16), 123-139. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.005

Artículos similares

1-10 de 354

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.