Religions and religiosity: the challenge to know and to recognize the other

Autores/as

  • Sonia Kramer Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Brasil Autor/a
  • Joseph Edelheit St. Cloud University. Estados Unidos Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.592

Palabras clave:

religion, dialogue, Martin Buber, Abraham Heschel

Resumen

Discourses that value religious plurality coexist in various contexts with actions of humiliation, exclusion, violence and attempts to eliminate religious groups. Committed to such questions, this text analyzes the lack of knowledge that exists about religions, even when there is coexistence between people, stands out the urgency of this recognition and discusses the role that should be exercised by the schools. The first item presents interactions between teachers and students in different institutions of Higher Education in Brazil and in the United States. These situations evidence express the difficulty of accepting the other of recognizing the religion of the other as having equal value, spirituality and relevance. The second item focuses on two philosophers whose work have an important impact in academic production, in social movements and in education conceived as community building: Martin Buber, his conception of religion and religiosity, the recognition of the other and his otherness as responsible engagement, unique ethical act; and Abraham Heschel, his vision of mankind, his passion for truth and the human search for God. The analyses of their texts invites us to bring Paulo Freire. The third item reflects on what can be done in school and specially in teacher education. And how to educate educators? How to build authentic dialogue? How to accept and educate the human being as a person (mensch), weaving the in between ourselves and others, trusting in the humanity of man, the bond and interfaith dialogue?

Referencias

Assis, M. (1998). A igreja do diabo. In Contos/Uma Antologia [v II] (pp. 11-19). São Paulo: Companhia das Letras.

Bakhtin, M. (Voloshinov) (1988). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec.

Bakhtin, M. (1992). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Bartholo, Jr. R. (2001). Eu e você: Martin Buber presença palavra. Rio de Janeiro: Garamond.

Buber, M. (1952). The Eclipse of God: Studies in the Relation Between Religion and Philosophy [Original em espanhol; citações traduzidas pelos autores]. New York: Harper and Row Publishers.

Buber, M. (1974). Eu e Tu. São Paulo: Moraes.

Buber, M. (2004). El caminho del ser humano y otros escritos [Original em espanhol; citações traduzidas pelos autores]. Salamanca: Kadmos.

Buber, M. (2007). O socialismo utópico. São Paulo: Perspectiva.

Buber, M. (2009). Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Perspectiva.

Buber, M. (2008). Sobre Comunidade. Campinas: Perspectiva.

Coquet, E. (Org). (1998). Anne Frank: uma história para hoje. Governo Civil de Braga –Braga: Barbosa e Xavier Ltda Artes Gráficas.

Corsaro, W. (1985). Friendship and peer culture in the early years. Norwood: Ablex.

Lendas Dos Orixás. Lendas em Cartão Postal. Belo Horizonte: Autêntica.

Freire, P. (1979). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1989). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados – Cortez.

Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra.

Goes, A. (2011). Ayeka. Posfácio. In Buber, M. O. (Ed.), O caminho do homem segundo o ensinamento chassídico (pp. 51-56). São Paulo: Realizações.

Heschel, A. J. (1963). Religion and race. In The U.S.Oratory Project Voices of Democracy [Original em inglês; citações traduzidas pelos autores]. Consultado em: http://voicesofdemocracy.umd.edu/heschel-religion-and-race-speech-text

Heschel, A. J. (1972). Man is Not Alone [Original em inglês; citações traduzidas pelos autores]. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Heschel, A. J. (1991). No religion is an island. In Kasimow, H., & Sherwin, B. L. (Eds.), Abraham Joshua Heschel and interreligious dialogue [Original em inglês; as citações foram traduzidas pelos autores] (pp. 3-22). Maryknoll: Orbis Books. Consultado em https://www.cs.auckland.ac.nz/~alan/chaplain/Heschel.html.

Heschel, A. J. (2002). O último dos profetas. São Paulo: Manole.

Kramer, S. (2010). Infância, educação e critica da cultura m Walter Benjamin. In Garcia, R. L. (Org.), Diálogos Cotidianos [v. 1] (pp. 187-194). Petrópolis: DP et Alli.

Kramer, S. (2016). Trajetórias Judaicas no Rio de Janeiro. Museu de Arte do Rio/MAR.

Pena, A., Nunes, M. F., & Kramer, S. (2017). Formação humana, visão de mundo, diálogo e educação: a atualidade de Paulo Freire e Martin Buber. In UFMG, Educação em Revista (no prelo).

Supreme Court of the United States (1954). Brown v. The Board of Education-Topeka [Original em inglês; citações traduzidas pelos autores]. Consultado em: http://www.nationalcenter.org/brown.html

Scholem, G. (1994). A concepção de Martin Buber do Judaísmo. In Scholem, G. (Ed.), O Golem, Benjamin, Buber e outros justos: Judaica I (pp. 129-180). Campinas: Perspectiva.

Zuben, N. (1974). Introdução. In Buber, M. (Ed.), Eu e Tu (pp. I-LXXIII). São Paulo: Moraes.

Publicado

2018-01-01

Cómo citar

Religions and religiosity: the challenge to know and to recognize the other. (2018). Foro De Educación, 16(24), 57-78. https://doi.org/10.14516/fde.592

Artículos similares

51-59 de 59

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.