e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
This article focuses on describing, in general terms, the programs of the National Educational Informatics Program (PRONIE) and the Connect Equality Program (PCI), derived from public policies for the incorporation of technologies in the educational systems of Costa Rica and Argentina, respectively. To do this, it begins by developing the regional political context of Latin America, and then delves into public policies related to the fields of science and technology in both countries. Aspects related to its emergence, development and operating characteristics are discussed, as well as its current state. All this is analyzed through a contrastive study that with similar parameters for both programs, shows the existing similarities and differences, these parameters are: Implementation, audience and objectives; financing, management and work team, and teacher education and training. All the parameters previously mentioned are analyzed from the perspective of Latin American regional public policies and the actions of no less important of certain international organizations. In particular, an attempt is made to understand the reason that led PRONIE to subsist despite the changes in government that have taken place in Costa Rica in recent decades, while the PCI was replaced by changing Argentina's political formula, while at the same time laying the foundations for the development of new studies of continuity of said programs.
Argentina. (2010). Programa Conectar Igualdad (Decreto 459/10). Disponible en https://dges-cba.infd.edu.ar/sitio/programa-conectar-igualdad-decreto-459-10/
Argentina. (2017). Informe Nacional Observatorio Argentinos por la educación. Disponible en https://argentinosporlaeducacion.org/
Bonilla, M. H. (2010). Políticas públicas para inclusão digital nas escolas. Motrivivência (Florianópolis), v. 34, p. pp. 40-60. Disponible en
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/17135
Bonilla, M. H. y Pretto, N. (Org.). (2011). Inclusão Digital: polêmica contemporânea. 1. ed. Salvador: EDUFBA, v. 1. 188p. Disponible en http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/bitstream/ri/4859/1/repositorio-Inclusao%20digital-polemica-final.pdf
Castellani, A. (2019). ¿Qué hay detrás de las fundaciones y ONG’s educativas? Las redes de influencia públicoo-privadas en torno a la educación argentina (2015-2018). Informe de investigación número 6. Centro de Innovación de los Trabajadores (UMET-CONICET). Disponible en http://www.citra.org.ar/wp-content/uploads/2019/03/informe-6-Observatorio-de-las-Elites.pdf
CEPAL. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: Algunos casos de buenas prácticas. Santiago, Chile. Disponible en: Informe CEPAL
FONSECA, M. (2000). O Banco Mundial e a Educação a Distância. En: PRETTO, Nelson (Org.). Globalização e Educação. Mercado de Trabalho, Tecnologias de Comunicação, Educação a Distância e Sociedade Planetária. 2a Edição. Ijuí, Rio Grande do Sul: Editora Unijuí, 2000, p. 59-77
Fontdevila, P. (2011). Estudio de caso: Conectar Igualdad. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, vol. 6, núm. 18. Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior Buenos Aires, Argentina. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92422639009
Fundación Omar Dengo. (2013) ¿Quiénes somos? San José: Costa Rica. Disponible en: ¿Quiénes somos?
Grasso, M; Pagola, L; Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Revista de Medios y Educación. Nº 50. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.06
Guerra, M; Jordán, V. (2010). Políticas públicas de Sociedad de la Información en América Latina: ¿una misma visión? En: CEPAL – Colección Documentos de proyectos. DOI: http://www.cepal.org/SocInfo Publicación
Jara, V. (2018). Las políticas de tecnología para escuelas en América Latina y el mundo: visiones y lecciones. En: CEPAL- Colección Documentos de proyectos. 2018. DOI: https://www.cepal.org/es/publicaciones/4006-politicas-tecnologia-escuelas-america-latina-mundo-visiones-lecciones
Lago Martínez, S; A. Marotias Y Amado, S. (2012). Inclusión digital en la educación pública argentina. El programa Conectar Igualdad. Revista Educación y Pedagogía, Vol. 24, Nº. 62. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4162133
Pagano, M. y Torrano, A. (2018). La contrarreforma dela UNC: edX y la mercantilización de la educación superior. ConCienciaSocial. Revista Digital de Trabajo Social. Disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ConCienciaSocial/article/view/20219
Pretto, N. y Passos, M. (2017). Formação ou Capacitação em TIC? Reflexões sobre as Diretrizes da UNESCO. Revista docencia e cibercultura. v. 1, n. 1. Disponible en https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/30490
Pretto, N. (2011). O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, 24(1), pp. 95-118. DOI: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042
Programa Estado de la Nación. (2017). Vigésimo Cuarto Informe Estado de la Nación. San José: Programa Estado de la Nación. Disponible en: Estado de la Nación 2018
Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Servicios Gráficos. Disponible en: Estado de la educación
Presidencia de la República de Costa Rica. (2018). Más de 943 mil estudiantes inician curso lectivo 2018. San José, Costa Rica. 2018. Disponible en: Curso lectivo 2018
Sunkel, G; Trucco, D; Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe Una mirada multidimensional. CEPAL, Naciones Unidas: Santiago de Chile. Disponible en https://www.cepal.org/es/publicaciones/21681-la-integracion-tecnologias-digitales-escuelas-america-latina-caribe-mirada
UNICEF. (2014). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: caso Costa Rica. Argentina. Disponible en: Informe UNICEF
Velásquez Gavilanes, R. (2019). Hacia una nueva definición del concepto “política pública”. Desafíos, vol. 20, enero-junio, pp. 149-187. Universidad del Rosario Bogotá, Colombia DOI: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=359633165006
Zamora, J. (2012). Programa Nacional de Informática Educativa (PRONIE-MEP-FOD) Costa Rica. CEPAL. Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: Algunos casos de buenas prácticas. Santiago, Chile. Disponible en: Informe CEPAL
También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.