The supervisor’s job within reform policies. The case of Buenos Aires province, Argentina, from 2003 to 2015

Authors

  • Martín Javier Caldo Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina Author
  • Marina Mariani Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional Arturo Jauretche. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.685

Keywords:

Teaching inspectors, educational policy, education reform, institutional organization

Abstract

The aim of this paper is to analyze the modifications in the role of education supervisors in the frame of the national and district reform policies, taking the province of Buenos Aires as a case of analysis, since it is the biggest district in Argentina in terms of territory, demographics and education. In the period chosen, the provincial government has made changes in the academic structure, and in the administration of the education, in order to adapt to the successive cycles of reform passed by the National Congress. As the province made changes on the academic structure, which included reforming institutions, subjects, curriculum designs, specializations, among other issues; it also modified the structure of supervision, which is a link between the central level and the educational institutions. Our purpose is to describe these changes and their impact on the shaping of the teaching supervisors’ job, based on the analysis of documentaries and official regulation sources.

References

Álvarez, M., Borrelli, L., & López, J. (2016). Planes de Mejora, entre la ilusión autónoma y la regulación del sistema. In Alonso Brá, M. (Coord.), Política y administración educativa. Nuevas y viejas tensiones (pp. 73-151). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Entreideas.

De Senen González, N. (2001). Argentina: centro y periferias en la reforma educativa: macroproyectos y micropolítica (1993-1999). Buenos Aires.

Dirección General de Cultura y Educación. (2009). Los cambios en la estructura supervisiva y el re posicionamiento del rol del Secretario de Jefatura [Documento N°1/09]. Ciudad de La Plata.

Dirección General de Cultura y Educación. (n.d.). El Inspector de enseñanza a partir de la Ley de Educación Provincial [Documento de trabajo. Versión preliminar]. Ciudad de La Plata.

Dussel, I. (1995). Pedagogía y burocracia. Notas sobre la historia de los inspectores. Revista Argentina de Educación, XIII(23), 55-82.

Gvirtz, S. (Coord.). (2008). Equidad y niveles intermedios de gobierno en los sistemas educativos. Un estudio de casos en la Argentina, Chile, Colombia y Perú. Buenos Aires: Aique.

Paviglianit, N. (1988). Diagnóstico de la Administración Central de la Educación. Buenos Aires: Ministerio de Educación y Justicia. Dirección Nacional de Información, Difusión, Estadística y Tecnología educativa.

Ruiz, C., Feldman, D., Ferreyro, J., Manzo, A., & Mórtola, G. (2009). Parámetros, regulaciones y estrategias para la mejora del trabajo escolar: entre la tarea institucional y la integración del sistema. Buenos Aires: Universidad Pedagógica.

Ruiz, G. (Coord.). (2016). La educación secundaria obligatoria en el marco de las reformas educativas nacionales: regulaciones federales y políticas jurisdiccionales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eudeba.

Scioscioli, S. (2015). La educación básica como derecho fundamental: implicancias y alcances en el contexto de un estado federal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eudeba.

Southwell, M., & Manzione, M. (2011). Elevo a la superioridad. Un estado de situación sobre la historia de los inspectores en Argentina. Historia de la educación. Anuario, 12(1).

Spiridonov, M. L. (2012). Los inspectores de enseñanza. tensiones entre el deber y la posibilidad de hacer. (Tesis inédita de maestría). Universidad de San Andrés, Buenos Aires.

Volonté, F., Longobucco, H., & Ponce de León, M. (2007). Los perfiles profesionales de los inspectores de la provincia de Buenos Aires: entre los cambios socioeducativos recientes y las trayectorias laborales y formativas. Líneas de investigación, 1(

Published

2020-07-01

How to Cite

The supervisor’s job within reform policies. The case of Buenos Aires province, Argentina, from 2003 to 2015. (2020). Foro De Educación, 18(2), 171-190. https://doi.org/10.14516/fde.685

Similar Articles

1-10 of 352

You may also start an advanced similarity search for this article.