Castillo: a clearly new leading case or just a new precedent in the case law about the right to education by the Argentine Supreme Court?

Autores/as

  • Sebastián Scioscioli Universidad de Buenos Aires. Argentina Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.691

Palabras clave:

Right to Education, religious education, equality, jurisprudence, Argentina

Resumen

In this article we propose a comment regarding the decision made by the Argentine Supreme Court on the compulsory religious education in the curricula and during school hours in public primary schools. Firstly, we revise the case law in education. Then, we analyze the arguments expressed in «Castillo» decision, paying special attention to those related to the principles of religious neutrality and equality, since both impacted considerably on the interpretations that the Judges assumed regarding the definition and scope of the right to education and the obligations of the State (both federal and provincial) in the matter. As a conclusion, we will argue that although this case is an important step towards the enforcement of the right to education in Argentina, the Supreme Court did not argue enough (or did not want) to achieve a definitive rule about laicism in public schools, in accordance with a progressive and pro personae interpretation of the right to education content in the normative, constitutional and conventional development of human rights in Argentina.

Referencias

Abramovich, C. et al. (1988). Entrevista a Enrique Petracchi: «La Democracia y El Poder Judicial». Lecciones y Ensayos, 301-308.

Aldao, M., Clerico, L., & Ronconi, L. (2017). A multimedimensional Approach to Equality in the Inter-American Context. In Von Bogdandy, A., Mac-Gregor, E., Antoniazzi, M., & Piovesan, F. (Eds.), Transformative Constitutionalism in Latin America. Oxford: Oxford University Press.

Benedetti, M., & Saenz, J. (2016). Las audiencias públicas en la Corte Suprema de Justicia de la Nación. Alcances y límites de la participación ciudadana en la justicia. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bravo, H. F. (1988). Bases constitucionales de la educación argentina. Buenos Aires: Eudeba.

Campos, G. B. (1997). Manual de la Constitución reformada. Buenos Aires: Ediar.

Clerico, L., Scioscioli, S., & Cardinaux, N. (2010). Los contornos de la autonomía universitaria delineados por los fallos de la Corte Suprema de Justicia de la Nación. In Ruiz, G., & Cardinaux, N. (Eds.), La autonomía universitaria: definiciones normativas y jurisprudenciales en clave histórica y actual. Buenos Aires: La Ley - Facultad de Derecho, UBA.

Gutmann, A. (1988). Children, Paternalism and Education. Philosophy and Public Affaire, 9(4).

Gutmann, A. (2001). La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.

Kleining, J. (1981). Compulsory schooling. Journal of Philosophy of Education, 15(2), 191-203.

Nino, C. (1992). Fundamentos de derecho constitucional. Buenos Aires: Astrea.

Nussbaum, M. (2009). Libertad de concienica. Barcelona: Turquest.

Ronconi, L. (2018). Derecho a la educación e igualdad como no sometimiento. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Ruiz, G., & Cardinaux, N. (2010). La autonomía universitaria. Definiciones normativas y jurisprudenciales en clave histórica y actual. Buenos Aires: La Ley - Facultad de Derecho, UBA.

Scioscioli, S. (2015). La educación básica como derecho humano fundamental. Implicancias en el contexto de un Estado Federal. Buenos Aires: Eudeba.

Tomasevsky, K. (2001). Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Gothenburg: Novum Grafiska AB.

UNICEF-UNESCO. (2008). Un enfoque de la educación para todos basado en los derechos humanos. Nueva York: UNICEF.

Zucca, L. (2013). Lautsi: A Commentary on a decision by the ECtHR Grand Chamber. International Journal of Constitutional Law, 11(1), 218-229.

Publicado

2020-07-01

Cómo citar

Castillo: a clearly new leading case or just a new precedent in the case law about the right to education by the Argentine Supreme Court?. (2020). Foro De Educación, 18(2), 211-236. https://doi.org/10.14516/fde.691

Artículos similares

31-40 de 334

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.