Fausto Reinaga on education. An outline

Autores/as

  • Carlos Kölbl Universität Bayreuth. Germany Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.753

Palabras clave:

Fausto Reinaga, indianism, indigenism, Bolivia, decolonization, education

Resumen

Fausto Reinaga (1906-1994) from Bolivia is considered one of the most important «indio» thinkers of decolonization. After delineating some outlines of a psychology of decolonization and brief notes on life and work of Reinaga three of his writings belonging to different phases of his intellectual production are analyzed with particular attention to his concept of education: Franz Tamayo y la revolución boliviana (1956), La revolución india (1970/2007) and América india y occidente (1974/2014). The readings show different aspects of Reinaga’s concept of education in and for Bolivia/Indoamérica as for example a severe critique towards (rural) school or an alphabetization in Spanish and efforts to improve «indio» self-esteem taking off from a re-reading of Bolivian history as an «heroic “indio” epic». These and related aspects are discussed in reference to the different phases of Reinaga’s work and indigenist discourses. Although Reinaga is an indianist thinker who criticizes severely indigenist discourses he also shares some of their central ideas.

Referencias

Adams, G., Dobles, I., Gómez, L. H., Kurtiş, T., & Molina, L. E. (2015). Decolonizing psychological science: Introduction to the special thematic section. Journal of Social and Political Psychology, 3(1), 213-238.

Arauco, M. A. (2018). El jach’a uru. Mario P. Gutiérrez y los Ruphay. La Paz: Museo de Instrumentos Musicales de Bolivia.

Baptista Gumucio, M. (1977). Salvemos a Bolivia de la escuela (4ª edición). La Paz: Los Amigos del Libro.

Baptista Gumucio, M. (Ed.). (1979). Antología pedagógica de Bolivia. La Paz: Los Amigos del Libro.

Baptista Gumucio, M. (2015). Yo fui el orgullo. Vida y pensamiento de Franz Tamayo. La Paz: Plural.

Cruz, G. R. (2013). Los senderos de Fausto Reinaga. Filosofía de un pensamiento indio. La Paz: Plural.

Enriquez, V. G. (1992). From colonial to liberation psychology. The Philippine experience. Honolulu: University of Hawaii Press.

Fanon, F. (1952). Peau noire, masques blancs. Paris: Éditions du Seuil.

Fanon, F. (1961). Les damnés de la terre. Paris: Maspero.

Frontaura Argandoña, M. (1932) [1931]. Hacia el futuro indio. La Paz: Intendencia General de Guerra.

Hentig, H. V. (1972). Cuernavaca. Oder: Alternativen zur Schule? Stuttgart: Klett.

Illich, I. (1970). Bolivia y la revolución cultural. La Paz: Ministerio de Educación.

Illich, I. (1971). Deschooling society. New York: Harper and Row.

Kölbl, C. (2018a). «Psicología del mexicano» - Zu einer prominenten indigen-psychologischen Form der Gegenwartsdiagnostik und einer möglichen Alternative zu ihr. In Chakkarath, P., & Weidemann, D. (Eds.), Kulturpsychologische Gegenwartsdiagnosen: Bestandsaufnahmen zu Wissenschaft und Gesellschaft (pp. 203-232). Bielefeld: Transcript.

Kölbl, C. (2018b). Dekolonisation. In Kölbl, C., & Sieben, A. (Eds.), Stichwörter zur Kulturpsychologie (pp. 87-92). Gießen: Psychosozial-Verlag.

Kölbl, C., & Straub, J. (2001). Historical consciousness in youth. Theoretical and exemplary empirical analyses [103 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 2(3). Recuperado de http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs010397

Kölbl, C., & Straub, J. (2003). Geschichtsbewußtsein als psychologischer Begriff. Journal für Psychologie, 11(1), 75-102.

Long, W. (2017). Essence or experience? A new direction for African psychology. Theory & Psychology, 27(3), 293-312.

Macusaya, C. (2014). Desde el sujeto racializado. Consideraciones sobre el pensamiento indianista de Fausto Reinaga. La Paz: Editorial MINKA.

Macusaya, C. (2015). Del indianismo al pensamiento amáutico. La decadencia de Fausto Reinaga. La Paz: Editorial MINKA.

Macusaya, C. (2016). Die Rolle von Fausto Reinaga im Indianismus. Psychosozial, 39(3), 65-79.

Mansilla, H. C. F. (2014). Una mirada crítica sobre el indianismo y la descolonización. El potencial conservador bajo el manto revolucionario. La Paz: Rincón ediciones.

Mansilla, H. C. F. (2016). Der Indianismus zwischen Globalisierung und Isoliertheit. Ein Beitrag zur bolivianischen Ideengeschichte. Psychosozial, 39(3), 53-64.

Mansilla, H. C. F. (2018, diciembre 2). Don Manuel en Bolivia. La Patria (Suplemento Cultural El Duende). Recuperado de http://www.lapatriaenlinea.com/?t=don-manuel-en-bolivia&nota=337565

Mansilla, H. C. F., Gamboa Rocabado, F., & Alcocer Padilla, P. (2014). La nación evanescente en Bolivia: una confrontación entre globalización e identidades colectivas. T’inkazos, 17(35).

Martín-Baró, I. (1994). Writings for a liberation psychology. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa.

Mignolo, W. (2011). The darker side of western modernity. Global futures, decolonial options. Durham & London: Duke University Press.

Pérez, E. (1962). Warisata. La escuela-ayllu. La Paz: E. Burillo.

Pillay, S. R. (2017). Cracking the fortress: Can we really decolonize psychology? South African Journal of Psychology, 47(2), 135-140.

Portugal, P., & Macusaya, C. (2016). El indianismo katarista. Una mirada crítica. La Paz: FES.

Reinaga, F. (1940). Mitayos y yanaconas. Oruro: Imprenta Mazuelo.

Reinaga, F. (1956). Franz Tamayo y la revolución boliviana. La Paz: Casegural.

Reinaga, F. (1960). El sentimiento mesiánico del pueblo ruso. La Paz: Ediciones SER.

Reinaga, F. (1970). Manifiesto del Partido Indio de Bolivia. La Paz: Ediciones del Partido Indio de Bolivia.

Reinaga, F. (1971). Tesis india. La Paz: Ediciones del Partido Indio de Bolivia.

Reinaga. F. (1978). El pensamiento amáutico. La Paz: Ediciones del Partido Indio de Bolivia.

Reinaga, F. (1979). L’Amérique indienne et l’occident. Edition de la communauté indienne mondiale.

Reinaga, F. (1980a). America India und das Abendland. München: Trikont dianus.

Reinaga, F. (1980b). ¿Qué hacer? La Paz: Urquizo.

Reinaga, F. (1981). Bolivia y la Revolución de las Fuerzas Armadas. La Paz: Comunidad Amáutica Mundial.

Reinaga, F. (1991). Pensamiento indio. La Paz: Comunidad Amáutica Mundial.

Reinaga, F. (2007) [1970]. La revolución india. La Paz: Wa-Gui.

Reinaga, F. (2014) [1974]. América india y occidente. In Reinaga, F. Obras completas en cuatro tomos y diez volúmenes (Edición de la Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia) (pp. 17-209). La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Reinaga, F. (2014). Mi vida. La Paz: Wa-Gui.

Reinaga, F. (2014). Obras completas en cuatro tomos y diez volúmenes (Edición de la Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia). La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Reinaga, H. (2007). Nota a la segunda edición. In La revolución india. La Paz: Wa-Gui.

Rivera Cusicanqui, S. (2013). Prólogo. In Cruz, G. R., Los senderos de Fausto Reinaga. Filosofía de un pensamiento indio (pp. 15-27). La Paz: Plural.

Rosa, A., & Valsiner, J. (Eds.). (2018). The Cambridge handbook of sociocultural psychology (2nd. ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Sanjinés, J., & grupo ukamau (1979). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México: Siglo Veintiuno Editores.

Sarkisyanz, M. (1993). Kollasuyo: Indianische Geschichte der Republik Bolivien. Propheten des indianischen Aufbruchs. Idstein: Schulz-Kirchner.

Sarkisyanz, M. (2012). Kollasuyo: Historia indígena de la República de Bolivia. Profetas del resurgimiento autóctono. Quito: Abya-Yala.

Spivak, G. C. (1996). Subaltern studies. Deconstructing historiography. In Landry, D., & MacLean, G. (Eds.), The Spivak Reader (pp. 203-236). London: Routledge.

Stefanoni, P. (2010). «Qué hacer con los indios…». Y otros traumas irresueltos de la colonialidad. La Paz: Plural.

Stefanoni, P. (2015). Los inconformistas del centenario. Intelectuales, socialismo y nación en una Bolivia en crisis (1925-1939). La Paz: Plural.

Stephenson, M. (2008). Fausto Reinaga. In Poddar, P., Patke, R. S., & Jensen, L. (Eds.), A historical companion to postcolonial literatures. Continental Europe and its empires (pp. 589-594). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Straub, J. (1998). Personale und kollektive Identität. Zur Analyse eines theoretischen Begriffs. In Friese, H., & Assmann, A. (Eds.), Identitäten (pp. 73-104). Frankfurt/M.: Suhrkamp.

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In Worchel, S., & Austin, W. G. (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 7-24). Chicago: Nelson-Hall.

Tamayo, F. (1975) [1910]. Creación de la pedagogía nacional. La Paz: Biblioteca del Sesquicenteneraio de la República.

Ticona, E. (2015). El indianismo de Fausto Reinaga: orígenes, desarollo y experiencia en Qullasuyu-Bolivia. Quito: Abya Yala.

Valsiner, J. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of culture and psychology. Oxford: Oxford University Press.

Publicado

2020-01-01

Cómo citar

Fausto Reinaga on education. An outline. (2020). Foro De Educación, 18(1), 67-84. https://doi.org/10.14516/fde.753

Artículos similares

171-180 de 327

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.