«A true fatherly affection». The affective profile of primary school male teachers in Argentina between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century

Autores/as

  • Ana Laura Abramowski FLACSO. Argentina Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14201/fde.1269

Palabras clave:

male teacher, masculinity, affection, History of Education, affective turn

Resumen

Based on the contributions of the emotional or affective turn and historical studies on masculinities, this article questions the affective profile of the male primary school teacher in Argentina between the last two decades of the 19th century and the first three decades of the 20th century. The work with documentary sources (in particular, with educational magazines and reports produced by the headmasters of normal schools) reveals that, in the period in question, there were explicit references to gentle and affectionate teachers. The usual reading that establishes an equivalence between the affective side of teaching and the modern female stereotype turns out to be insufficient to interpret this phenomenon, and this article seeks other ways of inquiring. Throughout the article it is evident that the process of feminization of the teaching profession was not without conflicts and that the demand for male teachers was a constant request. The proposed conclusion is that, when looking at the affective side of the primary school teacher of the late nineteenth and early twentieth centuries through the prism of available masculinities, it is possible to notice a juxtaposition between, on the one hand, the model of normative masculinity that highlighted virility, on the other, the enlightened sentimental masculinity forged in the European 18th century and with effects in Latin America in the 19th century and, finally, the reconfigurations of paternity outlined towards the 20th century.

Referencias

Abramowski, A. (2018). La afectividad docente: narrativa sentimental, trabajo emocional y atmósferas afectivas en la labor de los maestros en Argentina (1920-1940). Revista Brasileira de História da Educação, 18(e019), pp. 1-21.

Abramowski, A. (2022). Tentativas formativas en torno a la afectividad docente. El caso del magisterio argentino a finales del siglo XIX. In Pimenta Rocha, H., & Toro Blanco, P. (org.), Infância, juventude e emoções na história da educação (pp.123-144). Belo Horizonte: Fino Traço.

Ahmed, S. (2017). La política cultural de las emociones. México: Programa Universitario de Estudios de Género de la UNAM.

Alliaud, A. (2007). Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Buenos Aires: Granica.

Aresti, N. (2020). La historia de las masculinidades, la otra cara de la historia de género. Ayer, 117 (1), pp. 333-347.

Aschmann, B. (2014). La razón del sentimiento. Modernidad, emociones e historia contemporánea. Cuadernos de Historia Contemporánea, 36, pp. 57-72.

Bolufer, M. (2007). «Hombres de bien»: modelos de masculinidad y expectativas femeninas, entre la ficción y la realidad. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 15, pp.7-31.

Bolufer, M. (2016). En torno a la sensibilidad dieciochesca: discursos, prácticas, paradojas. In Candau Chacón, M.L. (ed.), Las mujeres y las emociones en Europa y América. Siglos XVII-XIX (pp. 29-56). Santander: editorial de la Universidad de Cantabria.

Bourke, J. (2006). Fear: a cultural history. London: Virago.

Caldo, P. (2014). La mujer que habita en la maestra. Sensibilidad, estética, prescripciones estatales y prácticas de consumo. In Pineau, P. (dir.), Escolarizar lo sensible. Estudios sobre estética escolar (pp. 251-288). Buenos Aires: Teseo.

Caldo, P., & Vignoli, M. (2016). Presentación Dossier (Parte I): Maestras, prácticas, género e historia: hacia una historia de la educación con mujeres en los tiempos de la consolidación de los sistemas educativos. Anuario de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación, 17(2), pp. 53-56.

Campbell, C. (2005). The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Blackwell Publishers.

Cosse, I. (2009). La emergencia de un nuevo modelo de paternidad en Argentina (1950-1975). Estudios demográficos y urbanos, 24(2), pp. 429-462.

Coulter, R., & Greig, C. (2008). The Man Question in Teaching: An Historical Overview. The Alberta Journal of Educational Research, 54(4), pp. 420-431.

Dixon, T. (2003). From passions to emotions. The Creation of a Secular Psychological Category. New York: Cambridge University Press.

Fernández-Llebrez, F. (2004). ¿«Hombres de verdad»? Estereotipo masculino, relaciones entre los géneros y ciudadanía. Foro Interno, 4, pp. 15-43.

Finocchio, S. (2009). La escuela en la historia argentina. Buenos Aires: Edhasa.

Fiorucci, F. (2016). País afeminado, proletariado feminista. Mujeres inmorales e incapaces: la feminización del magisterio en disputa, 1900-1920. Anuario de Historia de la Educación, 2(17), pp. 120-137.

Hochschild, A. (2003). The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.

Hochschild, A. (2011). La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Buenos Aires: Katz.

King, L. (2015). Family Men. Fatherhood and Masculinity in Britain, c.1914–1960. New York: Oxford University Press.

Landahl, J. (2015). Emotions, Power and the Advent of Mass Schooling. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, 51(1-2), pp. 104-116.

Lara, A., & Enciso Domínguez, G. (2013). El Giro Afectivo. Athenea Digital, 13(3), pp. 101-119. http://dx.doi.org / 10.5565/rev/athenead/v13n3.1060

LaRossa, R. (1997). The Modernization of Fatherhood: A Social and Political History. Chicago: University Chicago Press.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Morgade, G. (1997). La docencia para las mujeres: una alternativa contradictoria en el camino hacia los saberes «legítimos». In Morgade, G. (comp.), Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina. 1870-1930 (pp. 67-114). Buenos Aires: Miño y Dávila editores.

Morgade, G. (2006). State, Gender, and Class in the Social Construction of Argentine Women Teachers. In Cortina, R., & San Román, S. (Eds.) Women and Teaching Global Perspectives on the Feminization of a Profession (pp. 81-103). New York: Palgrave Macmillan.

Peluffo, A. (2010). De la paternidad republicana y la fetichización de la infancia en José Martí. In Peluffo, A., & Sánchez Prado, I. (Eds.), Entre hombres: masculinidades del siglo XIX en América Latina (pp. 289-309). Iberoamericana y Vervuert editores.

Peluffo, A. (2013). Gauchos que lloran: masculinidades sentimentales en el imaginario criollista. Cuadernos de Literatura, XVII (33), pp. 187-201.

Peluffo, A., & Sánchez Prado, I. (2010). Introducción. In Peluffo, A., & Sánchez Prado, I. (Eds.), Entre hombres: masculinidades del siglo XIX en América Latina (pp. 7-20). Iberoamericana y Vervuert editores.

Pérez Navarro, C., & Rodríguez, L. G. (2021). Las escuelas normales en Chile y Argentina (1821-1974). Un estudio comparado. Revista Mexicana de Historia de la Educación, IX (18), pp. 1-21. https://doi.org/10.29351/rmhe.v9i18.352

Pimenta Rocha, H., & Toro Blanco, P. (org.) (2022), Infância, juventude e emoções na história da educação. Belo Horizonte: Fino Traço.

Pineau, P, Serra, M., & Southwell, M. (editores) (2017). La educación de las sensibilidades en la Argentina moderna. Estudios sobre estética escolar II. Buenos Aires: Biblios.

Plamper, J. (2014). Historia de las emociones: caminos y retos. Cuadernos de Historia Contemporánea, 36, 17-29.

Rodríguez, L. G. (2021). Maestros y maestras y la cuestión de género: planes de estudio, salarios y feminización (Argentina, 1870-1914). Descentrada, 5(1), e130, pp. 1-17. https://doi.org/10.24215/25457284e130

Sierra, M. (2015). Entre emociones y política: la historia cruzada de la virilidad romántica. Rúbrica Contemporánea, 4(7), pp. 11-25.

Sobe, N. (2012). Surces and interpretations. Researching emotion and affect in the history of education. History of education. Journal of the History of Education Society, 41(5), 689–695.

Stearns, P. (1994). American cool: Constructing a twentieth-century emotional style. New York: New York University Press.

Stone, L. (1990). Familia, sexo y matrimonio en Inglaterra (1500-1800). México: FCE.

Tedesco, J. C. (2003). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Siglo XXI.

Yannoulas, S. (1993). Educar: una Profesión de Mujeres? La Feminización del Normalismo y la Docencia en Brasil y Argentina 1870-1930, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 74 (178), pp. 713-738.

Yannoulas, S. (1997). Maestras de antaño: ¿mujeres tradicionales? In Morgade, G. (comp), Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina. 1870-1930 (pp. 175-191). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Publicado

2024-01-01

Cómo citar

«A true fatherly affection». The affective profile of primary school male teachers in Argentina between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. (2024). Foro De Educación, 22(1), 125-144. https://doi.org/10.14201/fde.1269

Artículos similares

81-90 de 340

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.