The subjective construction of experience: an analysis of memory and resilience in an educational sense

Autores/as

  • Zaida Espinosa Zárate Universidad Internacional de La Rioja. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.611

Palabras clave:

memory, resilience, experience, care, effort, identity

Resumen

In this article we conduct a theoretical analysis of memory and resilience in an educational sense in order to examine the importance that should be placed on teaching practices that are aimed at promoting these qualities in the learner at any educational stage. The relevance of this study can be justified by the need of rethinking the meaning of certain elements of the educational setting and school practices, such as memorization, which are involved in teaching and learning processes, so that the teaching activity is based on critical and rational principles, and does not merely lie in the lazy realm of custom, sheer opinion or authority. It will be argued that the construction of experience on the part of the individual, which is the backbone of its identity, can be educationally modulated through a specific treatment of both analyzed capacities: by deliberately promoting memory practices and by fostering resilience. In this regard, apart from examining the specific characters of memory as an internal sense and of the resilient individual, we draw attention to a certain negativity that is common to both concepts and which affects the learner in an analogous fashion. This negative component that is involved in them has to do with the formation of personal identity and, therefore, with the notion of experience. We point to the fact that experience is a key part to both concepts: in one case, because memory makes experience possible, and in the other, because resilience assumes and makes the most of it.

Referencias

Acevedo, V. E., & Mondragón H. (2005). Resilencia y escuela. Pensamiento Psicológico, 1(5), 21-35.

Aristóteles (1974). Poética. Madrid: Gredos.

Aristóteles (1994). Metafísica. Madrid: Gredos.

Barrio Maestre, J. M. (2013). El relativismo escéptico destruye la dimensión del cuidado educativo. En Ibáñez-Martín, J. A. (Coord.), Educación, libertad y cuidado. Madrid: Dykinson.

Benito Martín, A. (2009). La pedagogía no tiene la culpa: un análisis de los problemas de la educación en España. Revista de Educación, 348, 489-501.

Alonso-Tapia, J., Nieto, C., & Ruiz, M. (2013). Measuring subjective resilience despite adversity due to family, peers and teachers. The Spanish Journal of Psychology, 16, 1-13.

Benard, B. (1991). Fostering Resiliency in Kids: Protective Factors in the Family, School, and Community. National Resilience Resource Center, University of Minnesota.

Bryan, J. (2005). Fostering Educational Resilience and Achievement in Urban Schools Through School-Family Community Partnerships, Partnerships/Community. Paper 22.

De Vega, B. G. (11 de noviembre de 2016). Inger Enkvist: «Hoy las escuelas son guarderías para adolescentes». El Mundo. Recuperado de: http://www.elmundo.es/cronica/2016/11/11/581f0cde268e3e502d8b456c.html.

Gagné, F. (1991). Toward a Differenciated Model of Giftedness and Talented. En Colangelo, N., & Davis, G. A. (Eds.), Handbook of Gifted Education. Boston: Allyn & Bacon.

García Morales, L., & Gutiérrez Colino, V. (2014). Resiliencia tecnológica. Arte y políticas de identidad, 10-11, 135-154.

García, J. J. (2006). Inteligencia Sentiente, realidad, Dios. Nociones fundamentales en la filosofía de Zubiri. Pamplona: Cuadernos de Pensamiento Español.

Ibáñez-Martín, J. A. (2013). Libertad intelectual y cuidado en la educación institucional. En Ibáñez-Martín, J. A. (Coord.), Educación, libertad y cuidado. Madrid: Dykinson.

Inciarte, F. (2005). First Principles, Substance and Action. Studies in Aristotle and Aristotelianism. Hildesheim/Zürich/New York: Olms Verlag,.

Inciarte F., & Llano, A. (2008). Metafísica tras el final de la metafísica. Madrid: Ediciones Cristiandad.

Inciarte, F. (2016). Cultura y verdad. Pamplona: EUNSA.

Kenny, A. (1992). The Metaphysics of Mind. Oxford: Oxford University Press.

Mari, G. (2013). El «ser-ahí» según Heidegger y Guardini: el cuidado educativo ante el desafío de la conducta disruptiva (incivilidad) juvenil. En Ibáñez-Martín, J. A. (Coord.), Educación, libertad y cuidado. Madrid: Dykinson.

Nussbaum, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.

O’Rourke, F. (2010). Aristóteles y la metafísica de la metáfora. Convivium: revista de filosofía, 23, 5-26.

Piña López, J. A. (2015). Un análisis crítico del concepto de resiliencia en psicología. Anales de psicología, 31(3), 751-758. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.185631

Platón. (2014). Menón. Madrid: Alianza.

Regmi, K. D. (2015). Lifelong learning: Foundational models, underlying assumptions and critiques. International Review of Education, 61(2), 133–151. doi 10.1007/s11159-015-9480-2

Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005

Slote, M. (2013). El espectro de las teorías éticas. En Ibáñez-Martín, J. A. (Coord.), Educación, libertad y cuidado. Madrid: Dykinson.

Sokolowski, R. (1978). Presence and Absence. A Philosophical Investigation of Language and Being. Bloomington: Indiana University Press.

Taylor, C. (2016). La ética de la autenticidad. Barcelona, Paidós.

Tomar Romero, F. (2001). La memoria como «autoconocimiento» y «amor de sí». Revista Española de Filosofia Medieval, 8, 95-110.

Tourón, J., & Reyero, M. (2000). La identificación de alumnos de alta capacidad: un reto pendiente para el sistema educativo. En VV.AA., Hacia el tercer milenio: cambio educativo y educación para el cambio. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía.

Tourón, J. (4 de abril de 2012). 8 razones por las que atender la alta capacidad y el talento. Javier Tourón. Talento, educación, tecnología. Recuperado de: http://www.javiertouron.es/2012/04/8-razones-por-las-que-atender-la-alta.html).

Uriarte Arciniega, J. (2014). Resiliencia y Envejecimiento. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 4(2), 67-77.

Vinuesa Angulo, J. M. (2002). La cultura del esfuerzo. Revista de Educación, 329, 207-217.

Vergara Ciordia, J. (2012). La memoria en las obras pedagógicas de la Baja Edad Media. Bordón, 64(4), 111-122.

Wang, Haertel, & Walberg (1993). Educational Resilience in Inner Cities. En Alves-Zervos, K. L., & Shafer, J. R. (Eds.), Syntheses of Research and Practice: Implications for Achieving Schooling Success for Children at Risk. Washington, D.C: Temple Univ., Philadelphia, PA. National Education Center on Education in the Inner Cities.

Werner, E. E., & Smith, R. S. (1982). Vulnerable but invincible: A study of resilient children and youth. New York: McGraw-Hill.

Publicado

2019-01-01

Número

Sección

Studies

Cómo citar

The subjective construction of experience: an analysis of memory and resilience in an educational sense. (2019). Foro De Educación, 17(26), 175-196. https://doi.org/10.14516/fde.611

Artículos similares

21-30 de 85

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.