Education for Active Citizenship: Meanings, Research, Aims and Teaching Practices

Autores/as

  • Rossana Sicurello Università degli Studi di Palermo. Italia Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.006

Palabras clave:

globalization, intercultural, education, citizenship

Resumen

Economic, politics and communication globalization is one of the main problems of the present historical reality that undermines social identities based on membership in local communities and well-defined. The transformations of social, cultural and economic related globalization corresponds to a complexity and multidimensionality of the concept of citizenship. Today the term citizenship does not longer refers exclusively to participation in public life and membership in a nation-state.  The different concepts of citizenship have in common the public participation, but nowadays new meanings are accepted. Citizenship doesn’t mean anymore belonging to a Nation but cultural and ethical reasons broaden that concept to include the universal human rights. We need to make in order to restrict in terms of pedagogic elements of educational experience that can be understood within the context of citizenship education in and outside school.

Referencias

Ainley, J., Schulz, W., & Friedman, T. (Eds.). (2013). ICCS 2009 encyclopedia: Approaches to civic and citizenship education around the world. Amsterdam: IEA.

Alger, C. F., & Harf, J. E. (1986). Global Education. Why? For whom? About what? In Freeman, R. (Ed.), Promising practices in global education. A handbook with case study (pp. 1-13). New York: The National Council of Foreign Language and International Studies.

Anderson, C. C., Nicklas, S. K., & Crawford, A. R. (1994). Global understandings. A framework for teaching and learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Andreotti, V. (May 2009). Global Education in the «21st Century»: two different perspectives on the «post-» of postmodernism. International Journal of Development Education and Global Learning, 2(2), 5-22(18).

Annino, A. (2013). La cittadinanza planetaria nell’ottica della pedagogia critica. Roma: Anicia.

Arendt, H. (1999). Tra passato e futuro. Milano: Edizioni Garzanti Libri.

Audigier, F. (2006). L’educazione alla cittadinanza in alcuni curricula europei. In Chistolini, B. (Ed.), Cittadinanza e convivenza civile nella scuola europea. Saggi in onore di Luciano Corradini (pp. 100-121). Roma: Armando Editore.

Banks, J. A. (Eds.). (2004). Diversity and Citizenship Education. Global Perspective. San Francisco: Jossey-Bass.

Benhabib, S. (2008). Cittadini globali. Cosmopolitismo e democrazia. Bologna: Il Mulino.

Benhabib, S. (2005). La rivendicazione dell’identità culturale, eguaglianza e diversità dell’era globale. Bologna: Il Mulino.

Benhabib, S. (2002). The Claims of Culture: Equality and diversity in the Global Era. Princeton: Princeton University Press.

Benvenuti, F. (1994). Il nuovo cittadino. Tra libertà garantita e libertà attiva. Estratto il 10/07/2015, da: http://www.labsus.org/2007/02/benvenuti-il-nuovo-cittadino/

Becker, J. M. (1979). The world and the School: A case for world-centered education. In Becker, J. M. (Ed.), Schooling for a Global Age (pp. 35-56). New York: McGraw-Hill.

Bîrzéa, C. (2000). Education for Democratic Citizenship: A Lifelong Learning Perspective. Project on «education for Democratic Citizenship». Strasbourg: Council for Cultural Co-Operation, CDCC.

Bobbio, N. (1990). L’età dei diritti. Torino: Einaudi.

Bocchi G., & Ceruti, M. (2008). Educazione e globalizzazione. Milano: Raffaello Cortina.

Bruner, J. (1997). La cultura dell’educazione. Milano: Feltrinelli.

Cagnolati, A. (giugno 2010). Per i cittadini del futuro: world history e interculturalità. Storia e futuro, 23, 1-7.

Cambi, F. (2010). La «Philosophy for children» tra stile cognitivo e idea di cittadinanza. Studi sulla Formazione, [S.l.], 255-259. doi: http://dx.doi.org/10.13128/Studi_Formaz-8600

Cambi, F. (2009). Cittadinanza e intercultura oggi. In Galiero, M., Educare per una cittadinanza globale. Costruire un mondo giusto a partire dalla scuola (pp. 20-28). Bologna: Emi.

Cambi, F. (2003). Il futuro dell’educazione e l’educazione per il futuro. Relazione presentata al 42° Convegno Nazionale Cem Mondialità PER UN’EDUCAZIONE CAPACE DI FUTURO, Viterbo 23-28 agosto 2003.

Caputo, M. (1998). Scuola laica e identità minoritarie. La via francese all’interculturalità. Brescia: La Scuola

Catarci, M. (2013). Education and Nonviolence in the work of Aldo Capitini. Pedagogia Oggi, 2, 180-190.

Catarci, M. (2012). La pedagogia della nonviolenza di Aldo Capitini. Studium educationis,1, 37-50.

Catarci, M. (2008). Educazione alla cittadinanza e scuola aperta in Aldo Capitini. In AA.VV., La pedagogia di Aldo Capitini tra profezia e liberazione (pp. 115-128). Firenze: Kairòs.

Catarci, M. (2007). Il pensiero disarmato. La pedagogia della nonviolenza di Aldo Capitini. Torino: EGA.

Catarci, M., & Fiorucci, M. (Eds.). (2015). Oltre i confini. Indicazioni e proposte per fare educazione interculturale. Roma: Armando.

Catarci, M., & Fiorucci, M. (Eds.). (2013). Orientamenti interculturali per la cittadinanza. Roma: Armando.

Cavallo Perin, R. (2004). La configurazione della cittadinanza amministrativa. Diritto Amministrativo, 1, 201-2018.

Cabezudo, A., Christidis, C., Carvalho da Silva, M., & Demetria, V. (2008). Global Education Guidelines. Concepts and Methodologies on Global Education for Educators and Policy Makers. North-South Centre of the Council of Europe.

Chistolini S. (Ed.). (2006). Cittadinanza e convivenza civile nella scuola europea. Roma: Armando.

Cogo, G. (2010). La cittadinanza digitale. Nuove opportunità tra diritti e doveri. Edizioni della sera.

Gagnon, F., & Pagé, M. (1999). Cadre conceptuel d’analyse de la citoyenneté dans les démocraties libérales. Volume I: Cadre conceptuel et analyse. Montreal: Ministère du Patrimoine canadien.

Cogan, J. J., & Derricott, R. (Ed.). (1998). Citizenship for the 21st Century. An International Perspective on Education. London: Kogan Page.

Commissione delle Comunità Europee (2000). Memorandum sull’istruzione e la formazione permanente. Bruxelles. Estratto il 10/07/2015, da http://archivio.pubblica.istruzione.it/dg_postsecondaria/memorandum.pdf

Consiglio d’Europa (2003). Promuovere una concezione comune - Glossario di termini per l’educazione alla cittadinanza democratica, Strasburgo 2003. Estratto il 10/07/2015, da http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Source/Pdf/glossary_terms/2003_glossaryEDCItallian.pdf

Costa, P. (1999). Civitas: storia della cittadinanza in Europa. Vol. 1. Roma-Bari: Laterza.

Delors, J. (2001). Nell’educazione un tesoro, Rapporto Unesco della Commissione internazionale sull’Educazione per il Ventunesimo secolo. Roma: Armando.

Downes, D. M., & Janda, R. (1998). Virtual Citizenship. Canadian Journal of Law and Society, 13(2).

Euridyce (2012). Citizenship education in Europe. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. doi: http://dx.doi.org/10.2797/83012

Eurydice. (2005). Citizenship Education at School in Europe. Brussels: Eurydice European Unit.

Forghani-Arani, N., Hartmeyer, H., O’Loughlin, E., & Wegimont, L. (2013). Global Education in Europe: Policy, Practice and Theoretical Challenges. Waxmann Verlag.

Gallo, C. E. (2002). La pluralità delle cittadinanze e la cittadinanza amministrativa. Diritto Amministrativo, 3, 481-490.

Gaudelli, W. (2003). World class teaching and learning in global times. New York: Routledge.

Habermas, J. (1998). L’inclusione dell’altro. Milano: Feltrinelli.

Habermas, J. (1992). Morale diritto politica. Torino: Einaudi.

Hanvey, R. G. (1976). An attainable global perspective. New York: Center for Global Perspective in Education.

Held, D. (1995). Democracy and the Global Order. From the Modern State to Cosmopolitan Governance. Cambridge: Polity Press.

Hicks, D. (2003). Thirty Years of Global Education: a remainder of key principles and precedents. Educational review, 55(3), 265-275. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0013191032000118929

Hoskins, B. (2006). A framework for the creation of indicators on active citizenship and education and training for active citizenship. Ispra, Joint Research Centre. Estratto il 10/07/2015, da http://farmweb.jrc.cec.eu.int/CRELL/ActiveCitizenship/Conference/01_Hoskins%20_framework_final.pdf

Kirkwood, T. F. (2001). Our global age requires global education: clarifying definitional ambiguities. The social studies, 92(1), 10-15.

Kymlicka, W. M. (1995). Multicultural Citizenship: a Liberal Theory of Minority Rights. New York: Oxford University Press. doi: http://dx.doi.org/ 10.1093/0198290918.001.0001

Kymlicka, W., & Norman, W. (1994). Return of the citizen: A survey of recent work on citizenship theory. Ethics, 104(2), 352-381.

Lipman, M. (2002). Pratica filosofica e riforma dell’educazione. La filosofia con i bambini. In A. Cosentino (Ed.), Filosofia e formazione. 10 anni di Philosophy for Children in Italia (1991-2001) (pp. 11-27). Napoli: Liguori.

Lipman, M. (2003, 2nd edition). Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press.

Losito, B. (2009). La costruzione delle competenze di cittadinanza a scuola: non basta una materia. Cadmo, 1, 99-112.

Lynch, J. (1989). Multicultural Education in a Global Society. Bristol: The Falmer Press.

Luatti, L. (2009). Educare alla cittadinanza attiva. Luoghi, metodi, discipline. Roma: Carocci.

Lucas, A. G. (2010). Distinguishing Between Multicultural and Global Education: The Challenge of Conceptualizing and Addressing the Two Fields. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(6), 211-216. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00098650903505373.

Maguth, B. D., & Hilburn, J. (2015). The State of Global Education: Learning with the World and its People. New York: Routledge.

Marino, M. (Ed.). (2005). Il mito della cittadinanza. Roma: Anicia.

Marshall, H. (2007). The Global education Terminology debate: Exploring some of the issues. In Hayden, M., Thompson, J., & Levy, J. (Eds.), The SAGE Handbook of Research in International Education (pp. 38-50). London: Sage Publications.

Marshall, T. H. (1950). Citizenship and Social Class and Other Essays. Cambridge: Cambridge University Press (trad. it Cittadinanza e classe sociale, Utet, Torino, 1976).

Merryfield, M. M., & Wilson, A. (2005). Social Studies and the world: Teaching global perspectives. Whashington, DC: NCSS.

Merryfield, M. M. (1997). A framework for teacher education in global perspectives. In Merryfield, M. M., Jarchow, E., & Picket, S. (Eds.), Preparing teachers to teach global perspectives: A handbook for teacher educators (pp. 1-24). Thousand Oacks, CA: Corwin Press.

Menichetti, E. (2000). Accesso ai servizi sociali e cittadinanza. Diritto Pubblico, 849-876.

Mcdonough, K., & Feinberg, W. (Eds.). (2003). Citizenship and Education in Liberal-Democratic Societes. Teaching for Cosmopolitan Values an Collective Identities. New York: Oxford University Press.

McLaughlin, T. H. (1992). Citizenship, Diversity and Education: a philosophical perspective. Journal of Moral Education, 21(3), 235-250.

Miller, T. (2007). Cultural Citizenship: Cosmopolitanism, Consumerism, and television in a Neoliberal Age. Philadelphia: Temple University Press.

Moro, G. (1998). Manuale di cittadinanza attiva. Roma: Carocci Editore.

Mortari, L. (2008). A scuola di libertà. Formazione e pensiero autonomo. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2004). Educare alla cittadinanza partecipata. Mantova: Sometti.

Nussbaum, M. (2001). Coltivare l’umanità. I classici, il multiculturalismo, l’educazione contemporanea. Roma: Carocci.

Ong, A. (1999). Flexible Citizenship. The Cultural Logics of Transnationality. Durham – London: Duke University Press.

O’Shea, K. (2003). Developing a Shared Understanding. A Glossary of Terms for Education for Democratic Citizenship. Strasbourg: Council of Europe.

OXFAM, (1997). A curriculum for Global Citizenship. Oxford: Oxfam’s Development Education Programme.

Pieri, G. (2013). Educazione, cittadinanza, volontariato: frontiere pedagogiche. Firenze: Firenze University Press.

Pike, G. (2008). Global Education. In J.A.I. Davies, C. Hahn, SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy (pp. 468-480). London: Sage Publications.

Pike, G., & Selby, D. (1988). Global Teacher, Global Learner. London: Hodder and Stoughton.

Portera, A. (Ed.). (2006). Educazione interculturale nel contesto internazionale. Milano: Guerini.

Portera, A. (1997). Tesori Sommersi. Emigrazione, identità, bisogni educativi interculturali. Milano: Franco Angeli.

Portera, A., Dusi, P., & Guidetti, B. (2015). L’educazione interculturale alla cittadinanza. La scuola come laboratorio. Roma: Carocci.

Raccomandazione 2006/962/CE del Parlamento europeo e del Consiglio dell’Unione europea relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente. Estratto il 10/07/2015, da http://www.indire.it/db/docsrv/PDF/raccomandazione_europea.pdf

Raccomandazione CM/Rec(2010)7 del Comitato dei Ministri agli Stati membri sulla Carta del Consiglio d’Europa sull’educazione per la cittadinanza democratica e ai diritti umani. Estratto il 10/07/2015, da http://for.indire.it/cittadinanzaecostituzione/offerta_formativa/public/documenti/02_CoE_edu2010.pdf

Reynolds, R., Bradbery, D., Brown, J., Carroll, K., Donnelly, D., Ferguson-Patrick, K., & Macqueen, S. (Eds.). (2015). Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Sense Publihers.

Romano Tassone, A., & Manganaro, F. (Eds.) (2005). Dalla cittadinanza amministrativa alla cittadinanza globale. Atti del Convegno. Reggio Calabria, 30-31 ottobre 2003. Milano: Giuffrè.

Salmeri, S. (2011). Lezioni di pace. Ripensare la criticità dialogica attraverso il contributo pedagogico di Aldo Capitini. Leonforte (EN): Edizioni Euno.

Saraceno, C. (2008). Tra uguaglianza e differenza: il dilemma irrisolto della cittadinanza femminile. Il Mulino, 438(4), 603-614. doi: http://dx.doi.org/10.1402/27223.

Santerini, M. (2010a). La scuola della cittadinanza. Roma-Bari: Laterza

Santerini, M. (2010b). Educare alla cittadinanza. La pedagogia e le sfide della globalizzazione. Roma: Carocci.

Sharp, A. M. (2006). Educare un giudizio migliore, in Philosophy for Children: un curricolo per imparare a pensare. Napoli: Liguori Editore.

Simeoni, M. (2005). La cittadinanza interculturale. Consenso e confronto. Roma: Armando.

Tarozzi, M. (2005). Cittadinanza interculturale. Esperienza educativa come agire politico. Milano: La Nuova Italia.

Tye, B. B., & Tye, K. A. (1992). Global education. A study of school change. Albany: State University of New York Press.

Tye, K. A. (1999). Global education, A world-wide movement. Orange, CA: California Independence Press.

Tussi, L. (2010). Il pensiero interculturale delle differenze. Per una nuova cittadinanza planetaria. Estratto il 10/11/2015, da http://www.peacelink.it/editoriale/a/31187.html

Unesco (2015). Global citizenship education: topics and learning objectives. Parigi: Unesco.

Veca, S. (2008). Cittadinanza. Milano: Feltrinelli.

Vogel, U. (1998). Is Citizenship Gender-specific? In Vogel, U., & Morank, M. (Eds.), Frontiers of Citizenship (pp. 58-85). London: MacMillan.

Zincone, G. (1992). Da sudditi a cittadini. Le vie dello stato e le vie della società civile. Bologna: Il Mulino.

Publicado

2016-01-01

Cómo citar

Education for Active Citizenship: Meanings, Research, Aims and Teaching Practices. (2016). Foro De Educación, 14(20), 71-103. https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.006

Artículos similares

171-180 de 331

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.