Public policies for educational equity in contemporary Mexico, in the face of the 2030 Agenda: Coordinates for inclusion?

Autores/as

  • Gabriela De la Cruz Flores Universidad Nacional Autónoma de México. México Autor/a
  • Israel Moreno Salto Universidad Autónoma de Baja California. México Autor/a
  • Brenda Imelda Boroel Cervantes Universidad Autónoma de Baja California. México Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.1093

Palabras clave:

Educational policies, Equity, Inclusion, 2030 Agenda

Resumen

For decades, Latin America has configured educational policies which placed equity at their core, with a view to reverse inequalities and move forward in building more just and inclusive societies. This article aims to trace an analytical path that allows us to reflect upon and problematize the linkages between the 2030 Agenda for Sustainable Development and educational equity policies in contemporary Mexico. Drawing upon documentary research of educational policies in Mexico during the presidential terms of Peña Nieto and López Obrador, this paper offers and answer to the following question: What are the focal points of the educational policies regarding equity in Mexico and what are their relationships to the 2030 Agenda? Research outcomes suggest a convergence of Mexican policies with the 2030 Agenda and to a certain continuity between the current and precedeing presidential terms, yet there is an array of key issues that remain underdeveloped or underdiscussed, which, need to be addressed in more detail if greater equity is to be achieved.

Referencias

Aguilar, J. (2019). Políticas de equidad en el nivel medio superior en México: una panorámica de cara al siglo XXI. México: IISUE-UNAM.

Ainscow, M., & Messiou, K. (2014). La diversidad del alumnado: una oportunidad para aprender y mejorar. Cuadernos de Pedagogía, 446, 42-45.

Cardno, C. (2018). Policy Document Analysis: A Practical Educational Leadership Tool and a Qualitative Research Method. Educational Administration: Theory & Practice, 24(4), 623-640.

Cecchini, S., Villatoro, P., & X. Mancero (2019). El impacto de las transferencias monetarias no contributivas sobre la pobreza en América Latina, inédito

Del Río-Lugo (2015). Políticas inclusivas en educación superior en la ciudad de México. Colección de la Comisión de Derechos Humanos de la ciudad de México. México: CDHCM.

Diario Oficial de la Federación/DOF (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México: Secretaría de Educación Pública.

Diario Oficial de la Federación/DOF (2019). Reglas de Operación del Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa para el ejercicio fiscal 2019. México: Secretaría de Educación Pública.

Diario Oficial de la Federación/DOF (2020). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. México: Secretaría de Educación Pública.

Diario Oficial de la Federación/DOF (2022). Presupuesto de Egresos de la Federación para el Ejercicio Fiscal 2022. México: Secretaría de Educación Pública.

INEE-IIPE UNESCO (2018). La política educativa de México desde una perspectiva regional. México: INEE. https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1C236.pdf

Lerch, J. C., & Buckner, E. (2017). From education for peace to education in conflict: changes in UNESCO discourse, 1945–2015. Globalisation, Societies and Education, 16(1), 1-22. http://doi: 10.1080/14767724.2017.1387769

Martínez Rizo, F. (2001). Las políticas educativas mexicanas antes y después del 2001. Revista Iberoamericana de Educación, 27(1), 35-56. https://doi.org/10.35362/rie270968

Martínez-Usarralde, M. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24(1), 93-115, http://doi.org/10.5944/educXX1.26444

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.

OCDE (2015). La OCDE en México. http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/laocdeenmexico.htm

ONU (2021). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Objetivos del Desarrollo Sostenible. México: PNUD https://www.mx.undp.org/content/mexico/es/home/sustainable-development-goals/goal-4-quality-education.html

Opertii, R., Bueno, C., & Arsendeau, P. (2020). Inclusión en educación. UNESCO International. Bureau of Education. Curriculum on the move. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378427_spa

Opertti, R. (2016). Educación Inclusiva 2030: temas e implicancias para América Latina. En: Adolescentes y jóvenes en realidades cambiantes. Notas para repensar la educación secundaria en América Latina. París: UNESCO.

Presidencia de la República (2019). Estrategia Nacional para la puesta en marcha de la Agenda 2030. Recuperado de: https://micrositios.inai.org.mx/gobiernoabierto/en/wp-content/uploads/2019/10/Estrategia_Nacional_Implementacion_Agenda_2030.pdf

Sánchez Santamaría, J., & Manzanares Moya, A. (2012) La equidad educativa: dilemas, controversias e implicaciones para garantizar el éxito educativo para todos. En A. Manzanares (Coord.), Temas educativos en el punto de mira (pp. 42-73) Madrid: Wolters Kluwer.

Sánchez, J., & Manzanares, A. (2014). Tendencias internacionales sobre equidad educativa desde la perspectiva del cambio educativo. REDIE (16), 1, pp.12- 28. Recuperado de: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/472

Sánchez-Santamaría, J., & Manzanares-Moya, A. (2017). Equidad y orientación en la educación secundaria. Madrid: La Muralla.

Secretaría de Educación Pública/SEP (2016). El Modelo Educativo 2016. El planteamiento pedagógico de la Reforma Educativa. México: Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública/SEP (2017). Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. México: Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública/SEP (2018). Estrategia de equidad e inclusión en la educación básica: para alumnos con discapacidad, aptitudes sobresalientes y dificultades severas de aprendizaje, conducta y comunicación. México: Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública/SEP (2019). Estrategia Nacional de Educación Inclusiva. México: Secretaría de Educación Pública.

Tawil, S. (2012). Ensuring the relevance of any international education agenda beyond 2015. Network for Policy Research Review and Advice on Education and Training. Geneva: NORRAG.

Tenorio, S., & Ramírez, M. (2016). Experiencia de inclusión en educación superior de estudiantes en situación de discapacidad sensorial. Educación y educadores, 19(1), https://www.redalyc.org/pdf/834/83445564001.pdf

Torres, R., & Tenti, E. (2000). Políticas educativas y equidad en México. La experiencia de la Educación Comunitaria, la Telesecundaria y los Programas Compensatorios (Informe). Santiago: IIPE UNESCO.

UNESCO (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. París:

UNESCO. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

UNESCO (2015). SDG4. The agenda 2030 for Sustainable Development. Recuperado de https://sdg4education2030.org/the-goal

UNESCO (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Soste-nible. Asamblea General, sexagésimo noveno período de sesiones. París: UNESCO.

Descargas

Publicado

2023-01-01

Cómo citar

Public policies for educational equity in contemporary Mexico, in the face of the 2030 Agenda: Coordinates for inclusion?. (2023). Foro De Educación, 21(1), 49-68. https://doi.org/10.14516/fde.1093

Artículos similares

31-40 de 228

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.