Lifelong learning and citizenship in Chile: a different paradigm and a broken promise for the elderly

Autores/as

  • Javiera Sanhueza Chamorro Servicio Nacional del Adulto Mayor, Región de Valparaíso (Chile) Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.011

Palabras clave:

lifelong education, citizenship, active and productive aging, social policies for elder people, Chile

Resumen

Traditionally, education has been focused on answering two fundamental needs: socialize the new members of society and prepare them for the world of work, excluding the elderly, a situation that reproduces a social disengagement and the idea that they don’t have the ability to pursue these activities. The concepts of «lifelong learning» exhibit an effort to democratize knowledge, defending the right to equal opportunities for social participation compared to other age groups. Several institutions have been pointing out for decades the need to promote equal access to throughout life, but in Chile elderly is still associated more with problems than opportunities, creating an educational policy unable to consider them as actors their own reality. 

Referencias

Apps, J. (1985). Problemas de la educación permanente. Barcelona: Paidós.

Bazo, M. (1990). La sociedad anciana. Madrid: Ediciones Siglo Veintiuno.

Bazo, M. (1999). Envejecimiento y sociedad: Una perspectiva internacional. Madrid: Médica Panamericana.

Bedmar, M., García, J., Montero, I. (2011). Ciudadanía activa y personas mayores: Contribuciones desde un modelo de educación expresiva. Revista Iberoamericana de Educación, 55(5), 1-13.

Berger, P.,Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bowd, A. (2003). Stereotypes of Elderly Persons in Narrative Jokes.Research on Aging, 25(1), 3-21.

Callister, M., Magoffin, D., Robinson, T. (2009). Older Characters in Teen Movies from 1980–2006. Educational Gerontology, 35(8), 687-711.

Câmara do Depotados. (2010). Estatuto do Idoso (5ª Ed). Brasilia: Centro de Documentação e Informação Edições Câmara

CEPAL. (2008). Seguimiento de la Declaración de Brasilia en el ámbito de los derechos de las personas de edad. Santiago: CEPAL.

Colom, A., Orte, C. (2001). Gerontología educativa y social. En A. Colom, A,Orte, C (Eds.), Gerontología educativa y social: Pedagogía social y personas mayores (pp. 17-39). Palmas: Universitat de les IllesBalears.

Cumming, E., Henry, W. (1962). Growing Old: The Process of Disengagement. American Sociological Review, 27(4), 561-562.

Díaz-Nicolás, J., Fernández-Ballesteros, R., Molina, M., López-Bravo, M., Schettini, R., Zamarrón, M. (2011). Productivity in old age.Research on Aging, 33(2), 205-226.

Fealy, G., Lyons, I., McNamara, M.,Treacy, M. (2012). Constructing ageing and age identities: a case study of newspaper discourses. Ageing&Society, 32(01), 85-102.

Fernández-Ballesteros, R. (2000). Gerontología social. Madrid: Pirámide.

Fernández-Ballesteros, R. (2011). Envejecimiento saludable. Congreso sobre envejecimiento: La investigación en España, Madrid, 9 -11 de marzo, (Paper)

Gastron, L., Lacasa, D. (2009). La percepción de cambios en la vida de hombres y mujeres, según la edad. Población y sociedad, 16 (1), 3-27.

García, J., Egido, I. (2006). Aprendizaje permanente. Orcoyen: EUNSA Ediciones Universidad de Navarra S.A Pamplona.

García, A., Troyano, Y. (2006). Docencia universitaria de calidad para personas mayores en el espacio europeo de educación superior. REU: Revista de Enseñanza Universitaria, (27), 33-41.

Gutiérrez, E., Osorio, P., Ríos, P., Wilson, C. (2006). Adultez mayor: contexto + subtexto. Santiago, Chile: Observatorio Social del envejecimiento y la vejez. Corporación AÑOS.

Hagestad, G., Uhlenberg, P. (2006). Should We Be Concerned About Age Segregation? Research on Aging, 28(6), 638-653.

Huenchuan, S. (2004). Marco legal y de políticas a favor de las personas mayores en América Latina. Santiago: CEPAL.

Mchugh, K. (2003). Three faces of ageism: society, image and place. Ageing&Society, 23(2), 165 -185.

Maiztegui, C. (2001). Las personas mayores y nuevos roles sociales. En Colom, A,Orte, C (Eds.), Gerontología educativa y social: Pedagogía social y personas mayores (pp. 41-55). Palmas: Universitat de les Illes Balears.

OISS. (2007). Proyecto sobre personas mayores, dependencia y servicios sociales en los países del cono sur. Situación, necesidades y demandas de las personas mayores en los países del Cono Sur. Apuntes para un diagnóstico. Santiago: Organización Iberoamericana de Seguridad Social.

OMS. (2002). Envejecimiento activo: un marco político. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 37(2), 74-105.

ONU. (1948). Declaración Universal Derechos Humanos. París: ONU.

ONU. (2002a). Envejecimiento productivo: El trabajo voluntario de las personas mayores. Recuperado el 01 de junio de 2012, de http://www.un.org/spanish/envejecimiento/newpresskit/productivo.pdf

ONU. (2002b). Plan de Acción Internacional Madrid sobre el Envejecimiento. Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento, Madrid, 12 de abril, (Paper).

ONU. (2004). Modalidades de examen y evaluación del Plan de Acción Internacional de Madrid sobre el Envejecimiento, 2002. Comisión de Desarrollo Social 42° período de sesiones Resolución 42/1, 4. Recuperado el 15 de mayo de 2010, de http://www.un.org/spanish/events/olderpersons/2006/documents.html

ONU. (2006). Principales acontecimientos en la esfera del envejecimiento desde la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. Informe del Secretario General, 45. Recuperado el 15 de mayo de 2010, de http://www.imsersomayores.csic.es/documentacion/biblioteca/registro.htm?id=52072

Sánchez, C. (2000). Gerontología social. Buenos Aires: Espacio Editorial.

SENAMA. (2007). Dimensiones del envejecimiento y su expresión territorial. Santiago: SENAMA.

Stevens-Ratchford, R. (2011). Longstanding Occupation: The Relation of the Continuity and Meaning of Productive Occupation to Life Satisfaction and Successful Aging. Activities, Adaptation, Aging, 35(2), 131-150.

Superintendencia de Pensiones. (2012). Documento de trabajo Nº 53. Santiago: Superintendencia de Pensiones.

UE. (2000). Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea. Niza: Diario Oficial de las Comunidades Europeas.

UE. (2010). Carta de Consejo de Europa sobre la Educación para la Ciudadanía Democrática y la Educación en Derechos.

Publicado

2013-01-01

Cómo citar

Lifelong learning and citizenship in Chile: a different paradigm and a broken promise for the elderly. (2013). Foro De Educación, 11(15), 229-240. https://doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.011

Artículos similares

191-200 de 375

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.