e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
This paper aims to address a line of reflection framed in the theoretical discourse of the field of international politics, focused on analyzing the role played by International Organizations (UNESCO, European Commission and OECD) in digital education and mobile learning. Methodologically, the content of the published reports on digital education of the three aforementioned organizations has been codified taking as a starting point some recurrent elements; the pedagogical interest (pedagogical dimension) the social capital (learning contexts) and the economic value (actors). The results show that educational digitization is transcending the elements of pedagogical interest related to school innovation plans to be enshrined as a political instrument in the conceptualization of divergent lines and frameworks of digital action. The discussion proposes a line of research around educational digitization as a legitimizing element of the new deglobalizing theses.
Araujo C.F., Dias, E.J. & Ota, M.A. (2014). The Tablet Motivating Mathematics Learning in High School, In M. Kalz et al. (Eds.), Mobile as Mainstream – Towards Future Challenges in Mobile Learning (pp. 42–51). Switzerland: Springer International Publishing.
Barrios-Tao, H. (2018). Racionalidad narrativa en procesos de investigación-formación en educación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 9(2). pp. 478-502. https://doi.org/10.21501/22161201 .
Bauman, Z. (2015). La globalización, consecuencias humanas. México: FCE.
Beland, L-Ph & Murphy, R. (2015). Ill communication: technology, distraction & studentperformance. CEP Discussion Papers (CEPDP1350). Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science. Recuperado de: https://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1350.pdf
Ben, C. (2009). Le nouvel ordre éducatif local - mixite, disparites, luttes locales (Education et société). Presses Universitaires de France.
Bhatt, I., & MacKenzie, A. (2019). Just Google it! Digital literacy and the epistemology of ignorance. Teaching in Higher Education, 24(3), 302-317. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1547276
Brazuelo, G.F., Gallego, D.J y Cacheiro, M.L. (2017) Los docentes ante la integración educativa del teléfono móvil en el aula. RED. Revista de Educación a Distancia, 52(6), 1-22. https://doi.org/10.6018/red/52/6
Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Classification models in the digital competence of higher education teachers based on the DigCompEdu Framework: logistic regression and segment tree. Journal of e-Learning & Knowledge Society, 17(1), 49-61. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135472
Cabero-Almenara, J., Torres-Barzabal, L. y Hermosilla-Rodríguez, J. (2019). Las TIC y la creación de una ciudadanía crítica e-digital. Education in the Knowledge Society (EKS), 20, 1-20. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a22
Caldeiro, M.C., Yot, C. y Castro, A. (2018). Detección de buenas prácticas docentes de uso de dispositivos móviles en primaria a través del análisis documental. Prisma social, 20, 58-75. Recuperado de: https://bit.ly/2yVAUNM
Carney, S., Rappleye, J. y Silova, I. (2013). Entre la fe y la ciencia: la teoría de la cultura mundial y la educación comparada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17 (1), 243-267. Recuperado de: https://bit.ly/3gpdVLR
Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg. Publications Office of the European Union. Recuperado de: https://bit.ly/31IdJTR
CCFC/Campaign for a Commercial-free childhood (2020). Declaración sobre las tecnologías aplicadas a la educación y las políticas educativas durante la pandemia. Recuperado de: https://tinyurl.com/yyblvhwv
Cobo, C. (2019). Acepto las Condiciones: Usos y abusos de las tecnologías digitales. Fundación Santillana. Recuperado de: www.aceptolascondiciones.com
Comisión Europea. (2018). Plan de Acción de Educación Digital. COM (2018) 22 final. Recuperado de: https://bit.ly/2ZnjbbQ
Coppelli, G. (2018). La globalización económica del siglo XXI. Entre la mundialización y la desglobalización, Estudios Internacionales, 50(191), 57–80. https://doi.org/10.5354/0719-3769.2018.52048
Díez-Gutiérrez, E. J. (2021). Gobernanza híbrida digital y Capitalismo EdTech: la crisis del COVID-19 como amenaza. Foro de Educación, 19(1), 105-133. doi: http://dx.doi.org/10.14516/
Espejo, L.B., Lázaro, L, Álvarez – López, G. y Prats, E. (2021). Caracterización de las mejores prácticas educativas: UNESCO y el paradigma del aprendizaje móvil. Digital Education Review, 39, 336 – 355. https://doi.org/10.1344/der.2021.39.%25p
European Commission (2019). Education and Training Monitor 2019. Publications Office of the European Union. Recuperado de: https://bit.ly/3gaGfRR
European Union (2017). A concept paper on digitisation, employability and inclusiveness. The role of Europe. Recuperado de: https://bit.ly/3dKkJ4D
Eurydice (2019). Digital Education at School in Europe. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. Recuperado de: https://bit.ly/3eI8lnb
Fengchun M., Mark W., Hyo-Jeong S. & Yancy, T. (2017). Supporting teachers with mobile technology. Lessons drawn from UNESCO projects in Mexico, Nigeria, Pakistan and Senegal. UNESCO. Recuperado de: https://bit.ly/3ePPgPZ
Francesco, F. & Guaschino, E. (2020). Reframing knowledge: A comparison of OECD and World Bank discourse on public governance reform. Policy and Society, 39(1), pp.113-128. https://doi.org/10.1080/14494035.2019.1609391
Fundación BBVA, IVIE (Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas) (2020). Comparativa Regional en Indicadores Digitales. Esenciales. Recuperado de: https://bit.ly/31v2EoN
Giordani, P., & Mariani, F. (2020). Unintended Consequences: Can the Rise of the Educated Class Explain the Revival of Protectionism?. IZA Discussion Paper No. 12949. Recuperado de: https://ssrn.com/abstract=3534497
González-Botija, F. (2019). La prohibición del teléfono móvil en las escuelas en Francia. Revista de Administración Pública, 208, 379-401. Recuperado de: https://bit.ly/2BUAx7G
Hsu, Y-Ch., Ching, Y-H. & Snelson, Ch. (2014). Research priorities in mobile learning: an international Dekphi study. CJLT, Canadian Journal of Learning and Technology, 40(2), 1-22. https://doi.org/10.21432/t2qp4x
Kincheloe, J., y McLaren, P. (2012). Replanteo de la teoría crítica y de la investigación cualitativa. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp. 241-315. Vol. II). Barcelona: Gedisa
Martín-García, A.V. (Ed.) (2020). Blended Learning: Convergence between Technology and Pedagogy. Switzerland: Springer.
MECD (2016). PISA 2015 Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Recuperado de: https://bit.ly/2CX3DnB
Menéndez, D. y Hérnández-Castilla, R. (2021). La mercantilización de la Educación Superior a través del modelo universitario inglés: elementos clave, críticas y posibilidades. Revista Española de Educación Comparada, 37, 234-255. Recuperado de: https://hdl.handle.net/11162/207030
Navarro-Pablo, M., López-Gándara & García-Jiménez, E. (2019). The use of digital resources and materials in and outside the bilingual classroom. [El uso de los recursos y materiales digitales dentro y fuera del aula bilingüe]. Comunicar, 59, 83-93. https://doi.org/10.3916/C59-2019-08
OECD (2015a). Connectés pour apprendre? Les élèves et les nouvelles technologies. Principaux résultats. OECD Publishing. Recuperado de: https://bit.ly/3g8dtBa
OECD (2015b). Students, Computers and Learning: Making the Connection. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264239555-en
OECD (2017). PISA 2015 Results (Volume III): Students’ Well-Being, PISA. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264273856-en
Oraison, H., Nash‐Dolby, O., Wilson, B & Malhotra, R. (2020). Smartphone distraction‐addiction: Examining the relationship between psychosocial variables and patterns of use. Australian Journal of Psychology, 39, 188-198. https://doi.org/10.1111/ajpy.12281
Ordorika, I y Lloyd, M. (2004). Teorías críticas del Estado y la disputa por la educación superior en la era de la globalización. Perfiles Educativos, 36(145), 122-135. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.145.45989
Paredes-Labra, J. y Freitas-Cortina, A. (2020). Las representaciones de los futuros profesores sobre los usos de la tecnología en la escuela. Un estudio narrativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 157-180. https://doi.org/10.14201/teri.21616
Parsons, D. (2014). Pathways to a Better World: Assessing Mobile Learning Policy against UNESCO Guidelines in a New Zealand Case Study. In M. Kalz, Y. Bayyurt & M. Specht (Eds.), Mobile as Mainstream – Towards Future Challenges in Mobile Learning (pp. 182-196). Switzerland: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13416-1_17
Pedró, F. (2017). Tecnologías para transformar la educación. Fundación Santillana. Recuperado de: https://bit.ly/3eN63Dl
Pérez-García, F., Serrano-Martínez, L., y Uriel-Jiménez, E (Direc.) (2018). Diferencias educativas regionales, 2000-2016: Condicionantes y resultados. BBVA. Recuperado de: https://bit.ly/2NELa18
Petit, T. & Lacerda, G. (2014). Mobile Learning: ¿An Ergonomic Alternative for Long-Awaited Educational Changes? In M. Kalz, Y. Bayyurt & M. Specht (Eds.), Mobile as Mainstream – Towards Future Challenges in Mobile Learning (pp. 1-14). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13416-1_1
Ramírez, J., y Sarmiento, J. (2020). Nuevas tendencias geopolíticas globales. Económicas cuc, 41(2), 102-114. https://doi.org/10.17981/econcuc.41.2.2020.Org.6
Redecker, C., (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. Recuperado de: https://bit.ly/2NJDk6E
Ritzer, G. (2004). The Globalization of Nothing. New York: Sage.
Sánchez-Lissen E y Sianes-Bautista, A. (2020). Igualdad, calidad y confianza entre los desafíos de la reforma educativa francesa: la Loi n° 2019-791 du 26 juillet 2019 pour une école de la confiance. Revista Española de Educación Comparada, 35, 213-222. https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.26208
Sancho-Gil, J. M., Rivera-Vargas, P., & Miño-Puigcercós, R. (2020). Moving beyond the predictable failure of Ed-Tech initiatives. Learning, Media and Technology, 45(1), 61-75. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1666873
Saura, G. (2021). Políticas aceleradas/mundo ensamblado. Ritmos, contextos y actores en educación, Foro de Educación, 19(1), 135-158. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.892
Schneider, G. (2020). (Des)globalización y derechos fundamentales. Derecho Y Cambio Social, (60), 187-201. Recuperado de: https://bit.ly/2TubgXF
Schriewer, J. (1993). El método comparativo y la necesidad de externalización: criterios metodológicos y conceptos sociológicos. En J. Schriewer, y F. Pedró. (eds), Manual de Educación Comparada, vol, II, Teorías, investigaciones, perspectivas (pp. 189-251). Madrid: PPU.
Schriewer, J. (2000). Comparative Education Methodology in Transition: Towards a Science of Complexity? In J. Schriewer (ed.), Discourse Formation in Comparative Education (pp. 3-52). Switzerland: Peter Lang.
Selwyn, N., Rivera-Vargas, P., Passeron, E., & Puigcercos, R. M. (2022). ¿Por qué no todo es (ni debe ser) digital? Interrogantes para pensar sobre digitalización, datificación e inteligencia artificial en educación. SocArxiv. https://doi.org/10.31235/osf.io/vx4zr
Silva Quiroz, J. E., y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743
SITEAL (2014). Informe 2014: Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. OEI UNESCO IIPE. Recuperado de: https://bit.ly/2y8WaQ8
Solé, J. (2019). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 101-121. https://doi.org/10.14201/teri.20945
UNESCO (2012a). Aprendizaje móvil para docentes. Temas globales. Recuperado de: https://bit.ly/3g5tLuO
UNESCO (2012b). Activando el aprendizaje móvil: Temas globales. Recuperado de: https://bit.ly/2NalYmD
UNESCO (2013). Directrices de la UNESCO para las políticas de aprendizaje móvil. Recuperado de: https://bit.ly/31vOEuV
UNESCO (2017). Supporting teachers with mobile technology. Lessons drawn from unesco projects in Mexico, Nigeria, Pakistan and Senegal.Recuperado de: https://bit.ly/3g8iPMM
UNESCO (2020). Soluciones para un aprendizaje a distancia. Recuperado de: https://bit.ly/3bFHpm l
Vasilachis de Gialdino, I. (2012). De “la” forma de conocer a “las” formas de conocer. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp. 11-26. Vol. II). Barcelona: Gedisa
Verger, A., C. Lubienski, G. Steiner-Khamsi. (2016). The Emergence and Structuring of the Global Education Industry: Towards an Analytical Framework. In A. Verger, C. Lubienski & G. Steiner-Khamsi (eds), World Yearbook of Education 2016: The Global Education Industry (pp. 1-25). New York: Routledge.
Wang, T. (2020). The COVID-19 Crisis and Cross-Cultural Experience of China’s International Students: A Possible Generation of Glocalized Citizens? ECNU Review of education, 14, 1-6. https://doi.org/10.1177/2096531120931519
Ward, A. F., Duke, K., Gneezy, A & Bos, M.W. (2017). Brain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity. Journal of the Association for Consumer Research, 2(2), 140-154. https://doi.org/10.1086/691462
Williamson, B. (2019). El futuro del currículum. La educación y el conocimiento en la era digital. Madrid: Morata.
Williamson, B. (2015). Digital education governance: an introduction. European Educational Research Journal, 15(1), 3-13. https://doi.org/10.1177/1474904115616630
Wishart, J. (2017). Mobile Learning in Schools. Key Issues, opportunities and ideas for practice. London: Routledge.
Xiaomin, L. & Auld, E. (2020). A historical perspective on the OECD’s ‘humanitarian turn’: PISA for Development and the Learning Framework 2030. Comparative Education, 56(4), 503-5021. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1781397
Yedaide, M. M., Álvarez, Z., y Porta, L. (2015). La investigación narrativa como moción epistémico-política. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(1), 27-35. https://doi.org/10.21500/22563202.1685
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.