Learning with the Infraordinary from the Windows: Restriction, Necessity and Education in the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Glòria Jové Monclús Universidad de Lleida, España Author
  • Daniel Gutiérrez-Ujaque Universidad de Lleida, España Author
  • Quim Bonastra Universidad de Lleida, España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.1094

Keywords:

Lockdown, Infraordinary, Pedagogical Innovation, Artistic Practices, Higher education

Abstract

The global pandemic of COVID-19 has shaken the education system, which has struggled to respond inclusively to the challenge of continuing the course from home. This research presents a socio-educational practice based on the investigation of the immediate environment of the students of the Bachelor’s Degree in Primary Training of University of Lleida from their lockdown from the concept of infraordinary coined by Georges Perec. The students lived a work proposal to reverse the restrictions imposed by lockdown based on video recordings made from their windows, field diaries, and discussion groups. The research results show how the work on art and the capture of the infraordinary during these restrictions have helped them to approach the curriculum in an inclusive and committed way with the quotidian, the environment and the community. This approach has allowed them to engage in reflective, creative, critical and inclusive practices to confront the post-coronavirus era.

References

Acosta, A. (2008). El buen vivir, una oportunidad por construir. Revista Ecuador Debate, 75, pp. 33-47.

Adell, N. (2011). Anthropologie des savoirs. París: Armand Colin.

Anderson, B. (2020). Cultural geography III: The concept of ‘culture’. Progress in Human Geography, 44(3), pp. 608-617. doi: https://doi.org/10.1177%2F0309132519856264

Armstrong, D., Armstrong, A. & Spandagou. I. (2011). Inclusion: ¿by choice or by chance? International Journal of Inclusive Education, 15(1), pp. 29-39. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2010.496192

Ávila, N. (2019). Educación artística, transformación social y universidad. Revista Prisma Social, 25, pp. 316-331.

Basset, C. (2017). What Perec Was Looking For: Notes on automation, the everyday and Ethical Writing. En R. Wilken & J. Clemens (Eds), The Afterlives of Georges Perec. (pp. 120-135). Edinburgh: Edinburgh University Press,

Bernal, J. M. (2001). Renovación Pedagógica y Enseñanza de las Ciencias. Medio siglo de propuestas y experiencias escolares (1882-1936). Madrid: Biblioteca Nueva.

Böhme, G. (2017). Critique of Aesthetic Capitalism. Mimesis.

Betrián, E., Galitó, N., Merino, N., Jové, y Macarulla, M. (2013) La triangulación múltiple como estrategia metodológica. REICE.Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), pp. 5-24.

Bonastra, Q. & Jové, G. (2021). Rethinking learning contexts through the concept of atmosphere and through contemporary art, Journal of Geography in Higher Education, pp. 1–20. doi: 10.1080/03098265.2021.1902959

Buller, H. (2014). Animal Geographies I. Progress in Human Geography, 38(2), pp. 308-318.

Buller, H. (2015). Animal Geographies II: Methods. Progress in Human Geography, 39(3), pp. 374-384. doi: https://doi.org/10.1177%2F0309132513479295

Carrascal, S., Ceballos, I., & Mejías, J. Ángel. (2019). Retos de la educación como agente y paciente de los cambios socioculturales. Revista Prisma Social, 25, pp. 424-438.

Certeau, M. de. (1990). L’invention du quotidien. 1. Arts de faire. París : Gallimard.

Comas, M. (1937). Contribución a la metodología de las ciencias naturales. Barcelona: Pla. E.C. Editores.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1987). Mil Mesetas Capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Pre-Textos.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Madrid: Paidós.

Efland, A. (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Madrid: Paidós.

Farrero, M. (2016). Los relatos autobiográficos y su análisis como herramienta para el desarrollo de la práctica profesional en la formación inicial de maestros a través del arte contemporáneo. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Lleida, Lleida.

Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life. Nueva York: Basic Books.

Foucault, M. (1966). Les mots et les choses. París : Gallimard.

García-Domingo, M., Amezcua Aguilar, T., & Fuentes Gutiérrez, V. (2019). El reto de la educación inclusiva: elementos implicados y propuestas de mejora. Revista Prisma Social, 27, pp. 40-64.

Giroux, H. (2018). La Guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Madrid: Herder.

Grek, S., & Landri, P. (2021). Education in Europe and the COVID-19 Pandemic. European Educational Research Journal, 20(4), pp. 393–402. doi: https://doi.org/10.1177/14749041211024781

Gruenewald, D. (2003). The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. Educational Researcher, 32(4), pp. 3-12. doi: https://doi.org/10.3102%2F0013189X032004003

Gudynas, E. (2011). Buen Vivir: Today’s Tomorrow. Development. 54(4), pp. 441-447. doi: https://doi.org/10.1057/dev.2011.86

Hammersley, M. (2006). Ethnography, Problems and Prospects. Ethnography and Educationi, 1(1), pp. 3-14. doi: https://doi.org/10.1080/17457820500512697

Hernández, M., García, O., García, O., Serrano, I., & Serrano Rodríguez, I. (2016). Crisis y nuevos límites en el espacio social de la exclusión. Revista Prisma Social, 16, pp. 650-710.

Hernández-Ortega, J., & Álvarez-Herrero, J.-F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española De Educación Comparada, (38), pp. 129–150. doi: https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017

Highmore, B. (2017). George Perec and the Significance of the Insignificant. En R. Wilken & J. Clemens, The Afterlives of Georges Perec (pp. 105-119). Edinburgh: Edinburgh University Press

Hovorka, A. (2017). Animal geographies I: Globalizing and decolonizing, Progress in Human Geography, 41(3), pp. 382-394. doi: https://doi.org/10.1177%2F0309132516646291

Jové, G. (2017). Maestras contemporáneas. Lleida: Ediciones Universitat de Lleida.

Jové, G. & Farrero, M. (2018) Rethinking education through contemporary art, International Journal of Art & Design Education, 36(3), pp. 1–36.

Jové, G., Gutiérrez-Ujaque, D., Bonastra, Q., Simón-Martin, M. (2022). From Hybrid Spaces to In-between Spaces: A Journey with Contemporary Art and Situated Knowledge. doi: https://doi.org/10.1111/jade.12411

Kitchens, J. (2009). Situated Pedagogy and the Situationist International: Countering a Pedagogy of Placelessness. Educational Studies, 45(3), pp. 241-261. doi: https://doi.org/10.1080/00131940902910958

Lefebvre, H. (1968). La vie quotidienne dans le monde moderne. París : Gallimard.

Lévinas, E. (2000). Ética e infinito. Madrid : Machado Libros.

López, I. (2016). Resignificant” la formació inicial de mestres: L’aprenentatge com a projecte vital. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Lleida.

Lyotard, J.F. (1979). La condición postmoderna. París: Les Éditions de Minuit.

Lyppard, L. (1973). Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972. Westport: Praeger.

Llobet, G. (2016). Resignificant” la formació inicial de mestres: Concretant la práctica professional de forma reflexivo-creativa i crítica. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Lleida.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Santillana/UNESCO.

Murillo, F. Javier, & Duk, Cynthia. (2020). The Covid-19 and the Educational Gaps. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), pp. 11-13. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Pallasmaa, J. (2005) The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. Nueva York: John Wiley & Sons.

Perec, G. (1973). Approches de quoi. Cause Commune, 5, pp. 3-4.

Perec, G. (1975). Tentative d’épuisement d’un lieu parisien. Cause Commune, 1, pp. 59-108.

Rancière, J. (2010). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.

San Juan Fernández, M., & Bueno Villaverde, Ángeles. (2019). El liderazgo en las universidades como elemento de cambio en la sociedad. Revista Prisma Social, 25, pp. 374-397.

Schilling, D. (2006). Mémoires du quotidien : les lieux de Perec. París : Presses Universitaires du Septentrion.

Seilkhan, A., Abdrassulova, Z., Erkaebaeva, M., Soltan, R., Makhambetov, M., & Ydyrys, A. (2022). Problems of distance education in Kazakhstan during the COVID-19 pandemic. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14(2), pp. 380–389. doi: https://doi.org/10.18844/wjet.v14i2.6913

Traver-Martí, J., & Lozano-Estivalis, M. (2021). La escuela incluida. Barcelona: Editorial UOC.

Vázquez, V. y López, I. (2016). La Ética del Cuidado permite construir un currículo escolar que no ensalza la independencia ni la violencia”. Bajo palabra, 6, pp. 167- 172.

Vygotsky, L. (2006). Psicología del arte. Madrid: Paidós.

Published

2023-07-01

Issue

Section

Studies

How to Cite

Learning with the Infraordinary from the Windows: Restriction, Necessity and Education in the COVID-19 Pandemic. (2023). Foro De Educación, 21(2), 67-93. https://doi.org/10.14516/fde.1094

Similar Articles

71-80 of 340

You may also start an advanced similarity search for this article.