When public policies transform into mechanisms (re)producers of educational inequality: the Spanish case in access to the school system

Authors

  • Daniel Turienzo Ministerio de Educación y Formación Profesional. España Author
  • Jesús Manso Universidad Autónoma de Madrid. España Author

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.898

Keywords:

school segregation, equity, inclusion, concerted education, education rights

Abstract

The Spanish education system has proven to be one of the most segregatives of its surroundings with regard to social inclusion. This combined with the fact that Spain is one of the countries where private school (public funded in the Spanish case) serves a great part of the students, has awoken the interest of the scientific community. The most part of the Works have tried to assess the impact of the public funded schools in the field of school segregation and the equity of the educational system. Researches have proven the existence of certain profiles of students that are more likely to suffer the consequences of segregation based on their personal, social, economic and cultural characteristics. Taking those Works as a starting point, the main objective of this article is to capture the mechanisms by which this social injustice is perpetuated, but also the measures intended to fight or lessen its effects. With that purpose, as a main source, we analyze works by different authors and institutions of recognized prestige on segregation in the Spanish context, including municipal councils and autonomous communities. That compilation allows to detect the most prestigious measures among the scientific community even assuming the disparity between models in regard of the contexts for which they were created. The main conclusion that shows, is the existence of a great range of possible strategies that would help to fight the elements of segregation and the urgency of implementing them by the public authorities.

References

Alegre, M. A. (2010). Casi-mercados, segregación escolar y desigualdad educativa, una trilogía con final abierto. Educação & Sociedade 31, (113), 1157-1178. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400006

Alegre, M. A. (2017). Polítiques de tria i assigmació d’escola. Fundació Jaume Bofill i Ivàlua: Barcelona.

https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/k/v/4/v/a/n/b/j/q/que_funciona_07_segregracioescolar_301017.pdf

Alegre, M. A., Benito, R., y González, I. (2008). Procesos de segregación y polarización escolar: La incidencia de las políticas de zonificación escolar, Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 12 ( 2), 1-26. http://www.ugr.es/~recfpro/rev122ART5.pdf

Ammermueller, A., y Pischke, J.S. (2009), Peer Effects in European Primary Schools: Evidence from the Progress in International Reading Literacy Study. Journal of Labor Economics 27, (3), 315-348. https://doi.org/10.1086/603650

Bellei, C. (2016). Dificultades y resistencias de una reforma para des-mercantilizar la educación, Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9, num. 2, pp. 232-247. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8417/8010

Benito, R., y González, I. (2008). Segregació escolar a Catalunya: implicacions en el terreny de l’equitat educativa, Societat Catalana. Barcelona: Associació Catalana de Sociologia.

Bonal, X, (2002). El balance público-privado en el sistema de enseñanza español: evolución y efectos sobre las desigualdades educativas, Educar 29, 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.323

Bonal, X. (2018). La política educativa ante el reto de la segregación social en Cataluña. Paris: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261471

Bonal, X., Rambla, X., y Ajenjo, M., (2004). Les desigualtats territorials en l’ensenyament a Catalunya. Barcelona: Editorial Mediterrània. https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/w/d/j/0/p/w/t/7/3/395.pdf

Bonal, X., y Cuevas, J. (2019) Combatre la seregació escolar de l´amenaça a l´oportunitat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/p/a/q/x/t/0/y/6/o/guiasegregacioescolar.pdf

Bonal, X., y Verger, A. (2017). Privatización educativa y globalización: una realidad poliédrica. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 9, (2), 175-180. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8413/8006

Bonal, X., y Zancajo, A. (2018) School Segregation in the Spanish Quasi‐market Education System: Local Dynamics and Policy Absences. En Understanding school segregation. Patterns, causes and consequences of spatial inequalities in education. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350033542.ch-010

Calero, J., y Bonal, X., (1999). Política educativa y gasto público en educación. Aspectos teóricos y una aplicación al caso español. Barcelona: Pomares-Corredor.

Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2005). Financiación y desigualdades en el sistema educativo y de formación profesional en España. En Navarro, V. (Dir.), La situación social en España (pp. 337-383). Madrid: Biblioteca Nueva.

Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2007). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-200, Revista de Economía Pública 183, (4), 33-66. https://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/revistas/hpe/183_Art2.pdf

Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2016). Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen extranjero en España. Un análisis basado en PISA-2012. Estudios de economía aplicada 34, (2), 413-438. https://www.redalyc.org/pdf/301/30146038006.pdf

Calero, J., y Waisgrais, S. (2009). Factores de desigualdad en la educación española. Una aproximación a través de las evaluaciones PISA. Papeles de Economía Española 119. 86-99. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PEE/119art07.pdf

Carabaña, J., y Cordoba, C. (2009). La incorporación de estudiantes inmigrantes en la escuela andaluza y sus efectos en la elección de centro. Junta de Andalucía. https://centrodeestudiosandaluces.es/datos/factoriaideas/ifo13_09.pdf

CEAPA, (2018), Estudio de Precios de Colegios Concertados Nacional Informe Ejecutivo

Council of Europe (2017). Fighting school segregation in Europe through inclusive education. Slovenia: Commissioner for Human Rights. https://rm.coe.int/fighting-school-segregationin-europe-throughinclusive-education-a-posi/168073fb65

Dale, R. (2010). Early school leaving. Lessons from reserarch for policy makers.NESE. https://nesetweb.eu/wp-content/uploads/2019/06/2010-Early-school-leaving.-Lessons-from-research-for-policy-makers.pdf

Dupriez, V., Dumay, X., y Vause, A., (2008). How do school systems manage pupils’ heterogeneity?. Comparative Education Review 52, (2), 245-273. https://doi.org/10.1086/528764

Duru-Bellat, M., y Suchaut, B. (2005). Organisation and Context, Efficiency and Equity of Educational Systems: what PISA tells us. European Educational Research Journal 4, (3), 181-194. https://doi.org/10.2304/eerj.2005.4.3.3

Elacqua, G., Martínez, M., Santos, H. y Urbina, D. (2016). Tensiones público privado y el diseño de los sistemas educativos: ¿Qué nos dice PISA?. Pro-Posições, 23 (2), 105-123. https://doi.org/10.1590/S0103-73072012000200008

Fernández-Llera, R. y Muñiz, M. A. (2012). Colegios concertados y selección de escuela en España: un círculo vicioso. Presupuesto y gasto público 67, 97-118.

Gasparini, L. y Vázquez, E. (2011). La segregación escolar en Argentina. Reconstruyendo la evidencia. Documentos de Trabajo del CEDLAS. http://hdl.handle.net/10419/127641

Gurrutxaga, A. y Unceta, A., (2010). La función distributiva de la educación: un análisis aplicado al País Vasco. Política y Sociedad 47, (2), 103-120. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO1010230103A

Hidalgo, I. (2005), Gasto de las familias en educación básica y elección entre colegio público y privado, un análisis empírico, Madrid, Centro de Estudios Monetarios y Financieros. ftp://ftp.cemfi.es/mt/05/t0504.pdf

Jenkins, S. P., Micklewright, J., & Schnepf, S. V. (2008). Social segregation in secondary schools: how does England compare with other countries?. Oxford Review of Education, 34 (1), 21-37. https://doi.org/10.1080/03054980701542039

Karsten, S. (2010). School Segregatiom. En OECD, Equal Opportunities? The Labour Market Integration of the Children of Immigrants. Bruselas: OECD. https://doi.org/10.1787/9789264086395-en.

López, N., Pereyra, A., y Sourrouille, F. (2007). Disparidades urbanas y rurales en América Latina. Buenos Aires: IIEP.

Lupton, R. (2005). Social justice and school improvement: improving the quality of schooling in the poorest neighborhoods. British Educational Research Journal 3, (5), 589-604. https://doi.org/10.1080/01411920500240759

Mancebón, M. J., y Pérez-Ximénez, D. (2007). Conciertos educativos y selección académica y social del alumnado. Hacienda Pública Española 180, (1), 77-106. https://core.ac.uk/download/pdf/6836049.pdf

Mancebón, M. J., y Pérez-Ximénez, D., (2008). El alumnado de los centros aragoneses de enseñanza secundaria: segregación socioeconómica y académica por tipo de centro y percepciones de la calidad educativa. Revista de economía aragonesa 35, 115-136. https://www.ibercaja.es/pub/pdf/revista_economia/Rev%20Economia%2035.pdf

Mancebón, M. J., y Pérez-Ximénez, D., (2010). Una valoración del grado de segregación socioeconómica existente en el sistema educativo español. Un análisis por comunidades autónomas a partir de PISA 2006. Regional and Sectoral Economic Studies 10, (3), 129-148. https://www.usc.gal/economet/reviews/eers1038.pdf

Martínez, J.S. (2012). Fracaso escolar y Comunidades Autónomas. En

Puelles, M. (Coord.), El fracaso escolar en el estado de las autonomías. Madrid: Wolters Kluwer.

Martínez, J.S. (2017). La equidad y la educación. Madrid: Catarata.

McEwan, P., y Carnoy, M. (2000). The Effectiveness and Efficiency of Private Schools in Chile's Voucher System. Educational Evaluation and Policy Analysis 22, (3), 213-239. https://doi.org/10.3102/01623737022003213

MEFP (2019a). Sistema estatal de indicadores de la educación. Estadística e indicadores: edición 2019. Madrid: Secretaría General Técnica. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf

MEFP (2019b), Datos y cifras. Curso escolar 2018-2019. Madrid: Secretaría General Técnica.

MEFP. (2019c). Las cifras de la educación en España. Madrid: Secretaría General Técnica.

Mesa de Trabajo Educación y Diversidad (2016). Documento de análisis y propuestas para hacer frente a la segregación escolar en Vitoria-Gasteiz. https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/22/82/72282.pdf

Murillo, J. y Martínez, C. A. (2018). Magnitud de la Segregación escolar por nivel socioecómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. Revista de Sociología de la Educación 11, (1), 37-58. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129

Murillo, J., Belavi, G., y Pinilla, L.M. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers: revista de sociología 103, (3), 307-337. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392

Nowden, W., Clycq, N., y Ulicná, D. 2015. Reducing the Risk that Youth with a Migrant Background in Europe Leave School Early. Brussels: Policy Migration Institute. https://www.sirius-migrationeducation.org/wp-content/uploads/2018/10/SIRIUS-EarlySchoolLeaving-FINAL.pdf

OCDE. (2010). Equity in Student Achievement Across OECD Countries: An Investigation of the Role of Policies. París: OCDE.

OCDE. (2013). Equidad y calidad de la educación: ¿Cómo apoyar a estudiantes y escuelas en desventaja?. París: OCDE.

OCDE. (2013b). PISA 2012. Results: Excellence Through Equity: Giving Every Student the Chance to Succeed. Vol. II. Paris: OCDE.

OCDE. (2016). PISA 2013. Results: Excellence and Equity in Education. Vol. I. Paris: OCDE.

OCDE, (2019). PISA 2018. Results: What students know and can do. Vol. I. Paris: OCDE.

Olmedo, A. (2007). Reescribiendo las teoría de la reproducción social: influencia de la clase social en las trayectorias educativas y laboral del alumnado granadino de Secundaria y Bachillerato. Revista de Educación 343, 477-501. http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re343/re343_20.pdf

Paasche, E., y Fangen, K. (2011). Ethnic School Segregation: Effects and Policies. Oslo: EUMARGINS. https://www.sv.uio.no/iss/english/research/projects/eumargins/policy-briefs/documents/4th-policy_brief_school_segregation_January-7-2011-final.pdf

Perelman, S., y Santín, D., (2011). Measuring Educational Efficiency at Student Level with Parametric Stochastic Distance Functions: an Application to Spanish PISA Results. Education Economics 19, (1), 29-49. https://doi.org/10.1080/09645290802470475

Pérez, F., L. Serrano, E. Uriel (dirs.), L. Hernández, S. Mollá, J. Pérez and Á. Soler (2019). Diferencias educativas regionales 2000-2016: Condicionantes y resultados. Bilbao: Fundación BBVA.

Pérez, F., Uriel E. (dirs.), Cucarella V., Hernández L., y Soler A. (2016). Cuentas de la Educación en España 2000-2013: Recursos, gastos y resultados. Bilbao: Fundación BBVA.

Pérez-Díaz, V. y Rodríguez, J. C., (2011). Diagnóstico y reforma de la educación general en España. En Pérez-Díaz, V., et al. (Eds.) Reformas necesarias para potenciar el crecimiento de la economía española. Madrid: Cívitas.

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J.C., y Sánchez-Ferrer, L., (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Fundación La Caixa. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/80_d_flacai0013.pdf

Platt, L., y Burgess, S. (2018). Inter-ethnic relations of teenagers in England’s schools: The role of school and neighbourhood ethnic composition. Bristol Economics Discussion Papers 18/699, Department of Economics, University of Bristol, UK. http://eprints.lse.ac.uk/101015/1/06_19_Lucinda_Platt_and_Simon_Burgess.pdf

Reardon, S., y Owens, A. (2014). 60 years after Brown: Trends and Consequences of School Segregation. Annual Review of Sociology 40, 199-218. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071913-043152

Rodríguez, J.M. (2019), Segundo informe del Programa de investigación Proyecto Mapa Escolar. El mapa escolar de la ciudad de Valencia: procesos de elección de centro y segregación escolar.

Rogero, J., y Candelas, M.A. (2014).Gasto público y de las familias en educación en España, diferencias entre centros públicos y concertados. Revista Española de Investigaciones Sociológicas 147, 121-132. doi:10.5477/cis/reis.147.121

Rossetti, M. (2014). La segregación escolar como un elemento clave en la reproducción de la desigualdad. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36837/1/S2014208_es.pdf

Salinas, J., y Santín, D., (2012). Selección escolar y efectos de la inmigración sobre los resultados académicos españoles en PISA 2006. Revista de Educación 358, 382-405. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-358-083.

Save The Children (2018). Mézclate conmigo. Madrid: Save The Children. https://www.savethechildren.es/publicaciones/mezclate-conmigo

Sindic de Greuges, (2019). Pacto contra la segregación escolar en Cataluña un compromiso para el éxito educativo. Barcelona: Síndic de Greuges. http://www.sindic.cat/es/page.asp?id=487

Stephan, W. (2013). School Desegregation: Past, Present, and Future. Nueva York: Springer

Tarabini, A., Montes, A. y Parccerisa, L. (2018). Les aliances Magnet: innovació per combatre la segregacció escolar. Fundació Jaume Bofill. Barcelona. https://fundaciobofill.cat/publicacions/les-aliances-magnet-innovacio-combatre-la-segregacio-escolar

Tooley, J., y Dixon, P. (2005). Private Education is Good for the Poor: A Study of Private Schools Serving the Poor in Low-Income Countries. Washington D.C.: CATO Institute.

UNESCO, (2005). Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (SERCE). Santiago: UNESCO/LLECE. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190297

Urquizu, I., (2008). La selección de escuela en España. RASE Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 1, (2), 70-89. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8551/8094

Valenzuela, J. P., Bellei, C., y De Los Ríos, D. (2010). Segregación escolar en Chile. Fin de ciclo, 209-229.

Valiente, O. (2008). ¿A qué juego la concertada? La segregación escolar del alumnado extranjero en Cataluña (2001-06). Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado 12, (2), 1-23. http://www.ugr.es/~recfpro/rev122ART6.pdf

Van Houtte, M., y Stevens, P. (2009). School ethnic composition and students´ integration outside and insade schools in Belgium. Sociology of Education, (82), 217-239. https://doi.org/10.1177/003804070908200302

Vázquez, E. (2012). Segregación Escolar por Nivel Socioeconómico. Midiendo el fenómeno y explorando sus determinantes. Documentos de Trabajo del CEDLAS. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/127640/1/cedlas-wp-128.pdf

Villarroya, A. (2003). La financiación pública de la enseñanza privada no universitaria en España, Revista de Educación 330, 187-204. http://hdl.handle.net/11162/67206

Villarroya, A., y Escardíbul. J. (2008). Políticas públicas y posibilidades efectivas de elección de centro en la enseñanza no universitaria en España, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado 12, (2), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/567/56712205.pdf

Watson, S., Waslander, S., y Strathdee, M. (1999). Trading in futures, Why markets in education don't work. United Kingdom: McGraw-Hill Education.

West, A., Hind, A., y Pennell, H. (2004). School admissions and ‘selection’ in comprehensive schools, policy and practice. Oxford Review of Education 30, (3), 347-369. https://doi.org/10.1080/0305498042000260485

Downloads

Published

2022-07-01

How to Cite

When public policies transform into mechanisms (re)producers of educational inequality: the Spanish case in access to the school system. (2022). Foro De Educación, 20(1), 240-264. https://doi.org/10.14516/fde.898

Similar Articles

71-80 of 351

You may also start an advanced similarity search for this article.