Adolf Cluss’ mark on the earliest Grade School in Spain

Autores/as

  • Francisco Javier Rodríguez Méndez Universidad de Salamanca. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.004

Palabras clave:

school architecture, grade school, Cartagena, Spain, Washington, Adolf Cluss, Francisco Jareño

Resumen

The school of Cartagena, inaugurated in 1904, was the first school built in Spain to host a graded school –consisted of a set of classrooms organized under the principles of graded education, from the lower to the higher levels-. The origin of the graded school from Cartagena is commonly accepted to be in the capital city of the United States of America. This research suggests that the design of the school of Cartagena was inspired by the Wallach School, named after the mayor Richard Wallach and designed by Adolf Cluss, German American architect, which was inaugurated in Washington D.C. in 1864 and demolished in 1950.

Referencias

Barnard, H. (1849). School architecture, or contributions to the improvement of School Houses of the United States. New York: A. S. Barnes.

Dugan, S. W. (2005). Adolf Cluss: From German Revolutionary to Architect for America’s Capital. En A. Lessoff, y Ch. Mauch, (eds.): Adolf Cluss Architect. From Germany to America (pp. 43-53). Washington: The Historical Society of Washington D.C. and Stadarchiv Heilbronn.

Edwards Beauchamp, T. (2005). Schools for All: Adolf Cluss and Education. En A. Lessoff, y Ch. Mauch, (eds.): Adolf Cluss Architect. From Germany to America (pp. 143-155). Washington: The Historical Society of Washington D.C. and Stadarchiv Heilbronn.

Jareño y Alarcón, F. (1871). Memoria facultativa sobre los Proyectos de Escuelas de Instrucción Primaria. . Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordo-mudos y Ciegos.

Kluss, A. y Kammenhüber, J. W. (1868-69). Schulgebäude zu Washington. En Allgemeine Bauzeitung mit Abbildungen (pp. 186-188). Viena.

Lessoff, A. y Mauch, Ch. (eds.). (2005). Adolf Cluss Architect. From Germany to America. Washington: The Historical Society of Washington D.C. and Stadarchiv Heilbronn.

Longstreth, R. (2005). Adolf Cluss, the world, and Washington. En A. Lessoff, y Ch. Mauch, (eds.): Adolf Cluss Architect. From Germany to America (pp. 103-117). Washington: The Historical Society of Washington D.C. and Stadarchiv Heilbronn..

Martí Alpera, F. (1904). Por las escuelas de Europa. Valencia: Imprenta Vives.

Martínez Muñoz, E. (1928). La enseñanza en Cartagena. En J. Castro Plazas (ed.), La iniciativa de Cartagena (pp. 29-71). Cartagena: Imp. B. Jiménez.

Pérez Rojas, F. J. (1986, 2ª ed. 1993). Cartagena 1874-1936. Transformación urbana y arquitectura. Murcia: Editora Regional de Murcia.

Pozo Andrés, M. M. (1999). Urbanismo y Educación. Política educativa y expansión escolar en Madrid (1900-1931). Madrid: Universidad de Alcalá.

Repullés y Vargas, E. M. (1878). Disposición, Construcción y Mueblaje de las Escuelas Públicas de Instrucción Primaria. Madrid: Imprenta de Fortanet.

Rodríguez Méndez, F. J. (2004). Arquitectura escolar en España (1857-1936). Madrid como paradigma, Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Tesis doctoral.

Rodríguez Méndez, F. J. (2011). Influencia francesa en la arquitectura escolar española. En J. M. Hernández Díaz (Ed.): Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008) (pp. 185-218). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Schrenk, Ch. y Wanner, P. (2005). Adolf Cluss in Heilbronn. His formative years. En A. Lessoff, y Ch. Mauch, (eds.): Adolf Cluss Architect. From Germany to America (pp. 19-29). Washington: The Historical Society of Washington D.C. and Stadarchiv Heilbronn.

Schrenk, Ch. (2006). Adolf Cluss Projet. Recuperado el 17 de octubre de 2013, de http://www.adolf-cluss.org/index.php?lang=en&content=w⊂=3.5.

Viñao Frago, A. (1990). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Ediciones Akal.

Publicado

2014-07-01

Número

Sección

Studies

Cómo citar

Adolf Cluss’ mark on the earliest Grade School in Spain. (2014). Foro De Educación, 12(17), 69-89. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.017.004

Artículos similares

41-50 de 172

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.