The Dimension of Sustainability in Engineering Education in Cuba

Autores/as

  • José Antonio Díaz Duque Instituto Superior Politécnico «José Antonio Echeverría» (CUJAE). Cuba Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.011

Palabras clave:

sustainability, engineering education, university, Cuba

Resumen

The human species crosses one of the most complex and dangerous stages in its development. The disordered growth of the production of goods and services, the irrational and unequal consumption, as well as the inequitable distribution, without keeping in mind the limits that impose the natural resources, has placed it in the vortex of an existence crisis. Numerous they have been the contributions of the scientific and technological knowledge, but at the same time they have provoked negative enormous impacts in the natural systems. The engineering have contributed to the human development, but not in a sustainable way. The main objectives of the present work consist in to identify the sustainability demands for the engineering and to specify the key aspects in the formation of the engineers to contribute to the sustainable development of the society. In consequence, it is proposed the Decalogue of the sustainability for the engineering and it is presented an outline for the implementation of the sustainability dimension in engineering education. Finally the Cuban situation is analyzed in this respect and it is proposed the step to a new cycle of improvement of the plans and study programs, with the transformation of the professional’s model based on the sustainability problems.

Referencias

Alarcón Ortiz, R. (2013). La calidad de la educación superior cubana: retos contemporáneos. Conferencia magistral pronunciada en el evento PEDAGOGÍA 2013, el 6 de febrero de 2013. Palacio de Convenciones de La Habana. Editorial Félix Varela, 10 pp.

Brundtland, G. (1987). Nuestro Futuro Común. Recapitulación de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo (pp. 21-52). En Universidad para la Paz el al, 2002. La Cumbre de la Tierra, ECO92, Visiones diferentes. 2ª edición, 454 pp.

Bryce, P., Johnston, S., & Yasukawa, K. (2004). Implementing a program in sustainability for engineers at University of Technology, Sydney: a story of intersecting agendas. International Journal of Sustainability in Higher Education, 5(3), pp. 267-77.

Consejo Federal de Decanos de Ingeniería-Argentina (CONFEDI) (2010). La formación del Ingeniero para el Desarrollo Sostenible. Congreso Mundial de Ingeniería 2010. Buenos Aires, 17 al 19 de octubre de 2010. Recuperado el 29 de mayo de 2014, de http://www.utn.edu.ar/download.aspx?idFile=20104

Desha, C. (2010). An investigation into the strategic application and acceleration of curriculum renewal in engineering education for sustainable development. Submitted in fulfillment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy. Griffith University, Australia. 290 pp. Recuperado el 15 de abril de 2015, de https://www120.secure.griffith.edu.au/rch/file/c723a9b3-8869-a011-c036-c80468264c1c/1/Desha_2010_02Thesis.pdf .

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2012) La universidad y el desarrollo sostenible: una visión desde Cuba. Conferencia inaugural del 8º Congreso Internacional de Educación Superior, el 13 de febrero de 2012. La Habana, teatro Karl Marx, 24 pp.

Díaz Duque, J. A., y Gómez Sal, A. (2013). El problema de las dimensiones del desarrollo sostenible. En Gómez Gutiérrez, C. y Gómez Sal, A. (Coords.), Referencias para un Análisis del Desarrollo Sostenible (pp. 25-32). Universidad de Alcalá, 200 pp. ISBN: 978-84-15595-86-1.

Gómez Gutiérrez, C., y Gómez Sal, A. (Coords.). (2013). Reflexiones sobre el desarrollo sostenible en Cuba: una mirada desde el mundo académico. Universidad de Alcalá, 191 pp. ISBN: 978-84-15834-13-7.

Gómez Gutiérrez, C., y Díaz Duque, J. A. (2013). Origen del Concepto de Desarrollo Sostenible. En Gómez Gutiérrez, C. y Gómez Sal, A. (Coords.), Referencias para un Análisis del Desarrollo Sostenible (pp. 7-16). Universidad de Alcalá, 200 pp. ISBN: 978-84-15595-86-1.

Gómez Gutiérrez, C., y Gómez Sal, A. (2013) El debate internacional posterior sobre el desarrollo sostenible,. En Gómez Gutiérrez, C. y Gómez Sal, A. (Coords.), Referencias para un Análisis del Desarrollo Sostenible (pp. 17-23). Universidad de Alcalá, 200 pp. ISBN: 978-84-15595-86-1.

Instituto de la Ingeniería de España (IIE) (2005). Manifiesto de la Ingeniería Española por el Desarrollo Sostenible. Centenario del Instituto de la Ingeniería en España 1905-2005. Recuperado el 12 de mayo de 2014, de http://www.iies.es/docs/CIDES/manifiesto.pdf

Jordán, R., y Simioni, D. (2003). Gestión urbana para el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Santiago de Chile, 252 pp. ISBN: 92-1-322224-6.

Kamp, L. (2006). Engineering education in sustainable development at Delft University of Technology. Journal of Cleaner Production, vol. 14, pp. 928-931.

Martínez, M., Amante, B., & Cadenato, A. (2012). Competency assessment in engineering courses at the Universitat Politècnica de Catalunya in Spain. World Transactions on Engineering and Technology Education, 10(1), pp. 46-52.

Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J., & Behrens, W.W. (1972). The Limits to Growth: a Report for the Club of Rome´s Project on the Predicament of Mankind. New York: Universe Books. ISBN 0876631650.

Ministerio de Educación Superior (MES) (2013). Perfeccionamiento del sistema de gestión del proceso de formación integral de los estudiantes universitarios en el eslabón de base. Documento aprobado por el Consejo de Dirección del MES, celebrado el 30 de agosto de 2013. La Habana: Editorial Félix Varela, 23 pp.

Naredo, J. M. (2006). Raíces económicas del deterioro ecológico y social. Más allá de los dogmas. Madrid: Siglo XXI de España Editores S. A., 271 pp. ISBN 10:84-323-1245-2.

Naredo, J. M., y Parra, F. (1993). Presentación. En Naredo J.M. y Parra F. (Comps.). Hacia una ciencia de los recursos naturales (pp. XI-XIX). Madrid: Siglo XXI de España Editores S. A., 335 pp. ISBN 84-323-0792-0.

National Academy of Engineering (2008). Grand Challenges for Engineering. National Academy of Sciences, 56 pp. Recuperado el 8 de junio de 2014, de http://www.engineeringchallenges.org/Object.File/Master/11/574/Grand%20Challenges%20final%20book.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU). Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Humano. Declaración de Estocolmo sobre el Medio Humano, 1972, 7 pp.

Partido Comunista de Cuba (PCC). (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Documento aprobado por el VI Congreso del PCC el 18 de abril de 2011. La Habana, 38 pp.

PNUD (2010). Informe sobre Desarrollo Humano 2010. Edición del Vigésimo Aniversario. La verdadera riqueza de las naciones: Caminos al desarrollo humano. Publicado por el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Nueva York, 262 pp. ISBN: 978-84-8476-403-8.

Pomeroy, M., Barros, G., Esteban, F., García, J., García, D., Miralles, R., Navallas, F. J., y Pujades, M. (2009). Proyecto IPSO: Síntesis de experiencias de incentivos en sostenibilidad. 15 pp. Recuperado el 15 de abril de 2015, de http://upcommons.upc.edu/eprints/bitstream/2117/9284/1/09UPC%20complert%20UPC-SOST%20barcelona%20IPSO%20REV090731.pdf

Rodríguez Rodríguez, L. C. (2012). Reseña histórica de los estudios de Ingeniería Civil en Cuba. Recuperado el 18 de abril de 2014, de http://cujae.edu.cu/civil/resena-historica-de-los-estudios-de-ingenieria-civil-en-cuba

Segalás Coral, J. (2009). Engineering education for a sustainable future. (PhD Dissertation). Universitat Politécnica de Catalunya, Cátedra UNESCO de Sostenibilidad, Barcelona, 402 pp. Recuperado el 15 de abril de 2015, de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5926/TJSC.pdf;jsessionid=7462388507E6F1F86B82FDFDA6705E5C.tdx1?sequence=1

The Royal Academy of Engineering (RAENG) (2005). Engineering for Sustainable Development: Guiding Principles. Recuperado el 1º de junio de 2014, en http://rpd-mohesr.com/uploads/custompages/Engineering_for_Sustainable_Development.pdf

Publicado

2015-07-01

Cómo citar

The Dimension of Sustainability in Engineering Education in Cuba. (2015). Foro De Educación, 13(19), 241-262. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.011

Artículos similares

61-70 de 342

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.