Educational Participation of Families in a Valencian Public School. A Qualitative Study

Autores/as

  • Andrés Payà Rico Universitat de València. España Autor/a
  • Marta Tormo Tormo Universitat de València. España Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.14201/egmem569

Palabras clave:

Educational policy, Parent participation, Parent teacher organizations, Community participation

Resumen

In the present article we carry out a field study in a state school located in Carcaixent (from Valencia) about the different perceptions, reflections and impressions of the faculty, management team, Parents Association (AMPA) and parents from the political and critical reflection about the active participation of families. Thanks to a set of semi-structured interviews, its transcription and further analysis of its contents, we have obtained valuable conclusions and reflections which indicate the importance that families give to participation, to the point that they are immerse in the process of transformation in a learning community (CdA). Among the conclusions obtained in the mentioned qualitative study, we have been able to observe the familiar perceptions about participation, the existing obstacles and determinants for it, the relationship between the different members of the educational community, the channels of participation, etc.; a whole range of considerations which provide useful information of political and pedagogical character. These considerations can orientate the implementation of school participation policies and the construction of a cohesive and active educational community.

Referencias

Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de investigación en educación, 5(1), 39-49.

Álvarez Arregui, E. (2004). Participación en la escuela: visión crítica y propuestas para su mejora. Aula Abierta, 83, 53-76.

Aubert, A., García, C., & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139.

Booth, T., & Ainscow. M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools (3ª ed.). Bristol: CSIE.

Boqué, M. C., & García Raga, L. (2011). La participación de las familias en la mejora de la convivencia escolar. Barcelona: Universitat de Barcelona.

CE. (1978). Constitución Española (BOE del 29 de diciembre de 1978)

Colás, P. S., & Contreras, J. A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 485-499.

Díez-Palomar, J., & Flecha García, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 19-30.

Díez Gómez, S., & Hernández Franco, V. (2007). Evaluación y medida de la participación de los padres en el centro. In Etxeberria Sagastume, F. et al. (Coords.), Actas del XII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 289-295). San Sebastián: Erein. Recuperado el 2 de junio de 2015, de http://www.uv.es/aidipe/congresos/XIII_Congreso.pdf

Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1996). Family involvement in children’s and adolescents’ schooling. In Booth., A., & Dunn, J. F. (Eds.), Family school links (pp. 3-34). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Echeita, G., Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., & Muñoz, Y. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Promoviendo el Aprendizaje y la Participación en las Escuelas: Nueva Edición Revisada y Ampliada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19.

Epstein, J. L., et al. (2002). School, family and community partnerships: Your handbook for action. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Flecha, R. (2009). Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje. Cultura y Educación, 21(2), 157-169.

Flecha, R., Padrós, M., & Puigdellívol, I. (2003). Comunidades de Aprendizaje: transformar la organización escolar al servicio de la comunidad. Organización y gestión educativa, 11(5), 4-8.

García Yeste, C., Lastikka, A. L., & Petreñas, C. (2013). Comunidades de aprendizaje. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Extra 17(427). Recuperado el 2 de junio de 2015, de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-7.htm

Garreta, J. (Ed.). (2007). La relación familia-escuela. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Garreta, J. (2008). La Participación de las familias en la escuela pública. Las asociaciones de madres y padres del alumnado en España. Madrid: CEAPA. Recuperado el 2 de junio de 2015, de http://www.ceapa.es/files/documentos/File00079.pdf

Hardvard Family Research Project. (2010). Family Engagement as a Systematic, Sustained, and Integrated Strategy to Promote Student Achievement. Cambridge: Harvard Graduate School of Education.

Hornby, G. C. (1990). The organisation of parent involvement. School Organisation, 10(2-3), 247-252.

Kohl, et al. (2000). Parent involvement in school: Conceptualizing multiple dimensions and their relations with family and demographic risk factors. Journal of School Psychoogy, 38, 501-538.

LGE (1970). Ley Orgánica 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (BOE de 6 de agosto de 1970).

LOCE (2002). Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación (BOE de 24 de diciembre de 2002).

LODE (1985). Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, Reguladora del Derecho a la Educación (BOE 4 de julio de 1985).

LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE de 4 de mayo de 2006)

LOECE (1980). Ley Orgánica 5/1980, de 19 de junio, del Estatuto de Centros Escolares (BOE 27 de junio de 1980).

LOGSE (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (BOE de 4 de octubre de 1990).

LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (BOE de 10 de diciembre de 2013).

LOPEGCE (1995). Ley Orgánica 9/1995, de 20 de noviembre, de la Participación, la Evaluación y el Gobierno de los Centros Docentes (BOE de 21 de noviembre de 1995).

Llevot Calvet, N., & Bernad Cavero, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 57-70.

Naval, C. (2003). Democracia y participación en la escuela. Anuario Filosófico, 36(75-76), 183-204.

Oraisón, M., & Pérez, A. M. (2006). Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de la ciudadanía. Revista Iberoamericana de educación, 42, 15-30.

Ortega López, I. (2010). Fomentar la participación familiar: escuela de padres y madres. Temas para la educación. Revista digital para profesores de la enseñanza, 11, 1-7. Recuperado el 24 de mayo de 2015, de http://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7536.pdf

Rivas, S. (2007). La participación de las familias en la escuela. Revista española de pedagogía, 238, 559-574.

Sánchez Cánovas, J. F. (2013). Participación educativa y mediación escolar: una nueva concepción en la escuela del siglo XXI. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 59, 1-28. Recuperado el 24 de mayo de 2015, de http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/jfcanovas2.pdf

Sepúlveda, C., & Valdés, A. M. (2008). La escuela como espacio de participación democrática. Documento Valoras UC. Recuperado el 24 de mayo de 2015, de http://valoras.uc.cl/wp-content/uploads/2010/10/escuela_espacio_participacion.pdf

Vogels, R. (2002). Ouders bij de Les. Betrokkenheid van Ouders bij de School van hun Kind. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.

Publicado

2016-07-01

Cómo citar

Educational Participation of Families in a Valencian Public School. A Qualitative Study. (2016). Foro De Educación, 14(21), 227-248. https://doi.org/10.14201/egmem569

Artículos similares

71-80 de 264

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.