e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
When we find ourselves in this era of rapid and continuous changes in teaching-learning processes, it is pertinent to review what is essential in learning; That which however much change things can’t change so that the phenomenon of learning, can continue to call learning. This is the objective of this article, and from a phenomenological perspective, a description is proposed that captures the essence of human learning. This description has been arranged in a way that is valid for any time in the history of education, and serves as a contrast to ensure that the educational innovations that arise in each place and time, respond to the phenomenon of learning in all Its dimensions.
Bernays, E.L. (1928). Manipulating public opinion: The why and the how. American Journal of Sociology, 33, 958-971. Doi: http://dx.doi.org/10.1086/214599
Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Madrid: Ediciones Morata. [Orig.1916].
Frankl, V. (1999). El hombre en busca del sentido último. Barcelona: Paidós.
Frankl, V. (2010). El hombre doliente: fundamentos antropológicos de la psicoterapia. Barcelona: Herder Editorial.
Fullan, M. (2002) El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 6, 1-14.
Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal. [Orig.1927].
Husserl, E. (1999). Investigaciones lógicas. Madrid: Alianza Editorial. [Original 1901]
Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro Primero. Introducción general a la fenomenología pura. México: FCE. [Original 1913]
Jaspers, K. (1967) Psicología de las concepciones del mundo. Madrid: Editorial Gredos. [Orig. 1960].
Lévinas, E. (2002) Totalidad e Infinito. Salamanca: Sígueme. [Orig. 1961].
Martínez, L. M. (2015). El habitacionismo: una apertura en la mentalidad educativa contemporánea. Revista de Investigación en Educación, 13, 27-52.
Ormrod, J.E., Escudero, A.J., & Soria, M.O. (2005). Aprendizaje humano. Madrid: Pearson Educación.
Ortega y Gasset, J. (1943). Obras Completas. Madrid: Espasa-Calpe.
Richir, M. (2010). Imaginación y Phantasia en Husserl. Eikasia. Revista de Filosofía, 34, 419-438.
Seligman, M., Randal, M., Gillhamc, R., Reivich, K., & Linkin, M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35, 293-311. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/03054980902934563
Siemens, G., & Weller, M. (2011). The Impact of Social Networks on Teaching and Learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8, 164-170.
Smith, R. (2016). Metamorphosis and the Management of Change. Journal Of Philosophy Of Education, 50, 8-19. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-9752.12169
Sokolowski, R. (2000). Introduction to phenomenology. Cambridge University Press.
Stein, E. (2002). Obras Completas, Vol. II-Escritos Filosóficos (Etapa Fenomenológica: 1915-1920). Madrid: Editorial Monte Carmelo. [Orig. 1920]
UNESCO (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Online: UNESCO. Recuperado el 2 de abril de 2017, de: http://www.unesco.org/education/efa/fr/ed_for_all/dakfram_spa.shtml
UNESCO (2012). Resolución aprobada por la Asamblea General el 27 de julio de 2012. Recuperado el 20 de julio de 2017, de: http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/sustainable-development/
UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? Online: UNESCO. Recuperado el 20 julio de 2017, de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf
You may also start an advanced similarity search for this article.
e-ISSN: 1698-7802
DOI prefix: 10.14516/fde
“Foro de Educación founded (2003) and directed (2003-till date) by José Luis Hernández Huerta, and published by FahrenHouse (2003-till date). FahrenHouse: Salamanca, España
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 3.0 España.